W styczniu minie 15 lat od uruchomienia Krajowego Funduszu Drogowego. W tym okresie z funduszu przekazano ponad 170 mld zł na budowę dróg w Polsce. Przy jego udziale powstało ok. 3,350 tys. km dróg szybkiego ruchu.
Krajowy Fundusz Drogowy funkcjonuje w ramach Banku Gospodarstwa Krajowego. To tu gromadzone są m.in. środki pochodzące z opłaty paliwowej, które następnie przeznaczane są na budowę i przebudowę dróg krajowych. Pierwsze środki wpłynęły na rachunek funduszu w styczniu 2004 roku, co oznacza, że mija właśnie 15 lat od jego utworzenia.
– BGK od lat wspiera polską gospodarkę i podnosi jakość życia Polaków. Realizujemy naszą misję, którą jest wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, finansujemy strategiczne projekty rozwojowe i największe inwestycje infrastrukturalne. Skala naszego zaangażowania w realizację programów służących wzrostowi gospodarczemu Polski wciąż rośnie – mówi Izabela Klajnberg, dyrektor Departamentu Finansowania Infrastruktury Transportowej w BGK.
Bank podsumowuje wydatki i inwestycje zrealizowane przy udziale środków funduszu w minionym 15-leciu. W tym czasie, jak wynika z wyliczeń, na budowę dróg z KFD przeznaczono ponad 170 mld zł. – To prawie tyle, co połowa dochodów w budżecie kraju na 2019 rok – porównuje cytowana w komunikacie Izabela Klajnberg.
Środki te posłużyły do sfinansowania budowy ponad 1 250 km autostrad i przeszło 2 100 km dróg ekspresowych.
Krajowy Fundusz Drogowy, oprócz opłaty paliwowej, zasilany jest także środkami pobieranymi za przejazd drogami płatnymi, środkami unijnymi, a także funduszami pozyskiwanymi przez BGK, jak kredyty (przede wszystkim z Europejskiego Banku Inwestycyjnego) czy obligacje.
Przy udziale KFD realizowane były m.in. S7, S19, S61 czy autostrada A1.
Środki gromadzone w funduszu, poza celami związanymi z budową i przebudową dróg, służą także potrzebom związanym z Krajowym Systemem Poboru Opłat oraz rozliczeniom ze spółkami odpowiedzialnymi za eksploatację płatnych odcinków autostrad.