Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ogłosił przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy Trasy Ciepłowniczej. Jednym z elementów projektu ma być linia tramwajowa.
Planowana Trasa Ciepłownicza to element III obwodnicy Krakowa na odcinku pomiędzy rondem Dywizjonu 308 (Nowa Huta) a ulicą Lipską (Podgórze). Trasa przebiegać ma obok elektrociepłowni. Będzie musiała pokonać także Wisłę. Pierwszym krokiem na drodze do realizacji zadania ma być wielobranżowa i wielowariantowa koncepcja przebiegu tej inwestycji. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ogłosił właśnie przetarg na przygotowanie wielowariantowego opracowania.
Zadaniem wykonawcy będzie przedstawienie minimum 4 wariantów przebiegu Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową na długości ok. 4 km wzdłuż ulic Nowohucka – Saska z włączeniem w torowisko ulicy Lipskiej/Kuklińskiego i budową skrzyżowań (lub węzłów) drogowych, estakad oraz przeprawy pod rzeką lub nad rzeką Wisłą. W ramach inwestycji przewidziana ma być budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych. Wielowariantowa i wielobranżowa koncepcja dla tej inwestycji zlecona przez ZIM ma pozwolić na wybranie wariantu optymalnego zarówno pod względem finansowym, jak i rozwoju systemu transportu publicznego, indywidualnego i rowerowego.
W koncepcji oszacowany będzie koszt realizacji zadania. Dla wybranego wariantu inwestycji ma zostać uzyskana decyzja środowiska (DUŚ). Opracowanie koncepcji wraz z decyzją środowiskową ma być gotowe w 25 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłonioną w przetargu firmą projektową. W kolejnych latach, po zabezpieczeniu środków finansowych na realizację tego zadania, Zarząd Inwestycji Miejskich informuje, że ma zostać zlecone przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID, a następnie wykonanie robót budowlanych.
Projektant ma do opracowania wariantów ma wykorzystać wcześniej przygotowane materiały studialne. W dokumentach planistycznych Krakowa wyznaczony jest m.in. korytarz na odcinku od ronda Dywizjonu 308 przez ulicę Nowohucką do istniejącego mostu na Wiśle, bądź z wykorzystaniem ulicy Ciepłowniczej, przekroczenia Wisły na wysokości ulicy Szafrańskiej i Golikówka, do ulicy Lipskiej. Z kolei dla przebiegu linii tramwajowej, wcześniejsze materiały studialne wskazują kilka potencjalnych przebiegów.
Składanie ofert wyznaczono do 8 czerwca. Oceniana będzie przede wszystkim cena (60 proc.) oraz wydłużenie podstawowego okresu gwarancji i rękojmi na dokumentację wchodzącą w skład przedmiotu umowy (40 proc.).
Do domknięcia III obwodnicy Krakowa brakuje jeszcze dwóch tras we wschodniej części miasta: Ciepłowniczej i Nowobagrowej. Jak podaje ZIM, jeszcze w tym roku powinien ruszyć przetarg na opracowanie koncepcji przebiegu Trasy Nowobagrowej. W tym przypadku zaplanowana ma zostać również linia tramwajowa. Trasa ma przebiegać na odcinku od ul. Lipskiej do skrzyżowania ulic Nowosądecka/Wielicka/Kamieńskiego. Wybudowanie linii tramwajowej w połączeniu z planowanym układem tramwajowym towarzyszącym Trasie Ciepłowniczej ma zapewnić szybkie i bezkolizyjne połączenie komunikacją szynową od ronda Dywizjonu 308 do ul. Wielickiej z przekroczeniem barier w postaci Wisły i magistrali kolejowej w Płaszowie.
– Chcemy, aby koncepcje obu tras przewidywały nie tylko budowę nowego układu drogowego, ale też linii tramwajowych. W tym zakresie będziemy brali pod uwagę taki przebieg układu szynowego, by komunikacja tramwajowa mogła obsłużyć jak największą liczbę mieszkańców, mając na uwadze już istniejącą zabudowę, jak i tę planowaną – wyjaśniał w mediach lokalnych Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Na przygotowanie obu koncepcji miasto ma zabezpieczone po dwa miliony złotych. Jeśli oba przetargi zostaną sprawnie przeprowadzone, nie jest wykluczone, że w 2023 roku byłyby wydawane decyzje środowiskowe dla tych inwestycji.