Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

Którędy A1 połączy się z S7? Znamy możliwe korytarze

| Elżbieta Pałys źródło: RI 07.10.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Którędy A1 połączy się z S7? Znamy możliwe korytarze
fot. Google Maps

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Cztery możliwe korytarze drogowe dla przebiegu drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą a Nowymi Marzami przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o trasę, który docelowo połączy autostradę A1 z drogą ekspresową S7 w kierunku Gdańska czy Warszawy.
Praca nad tą trasą jest w początkowej fazie przygotowań. Na razie wytyczono potencjalne korytarze, w których byłoby można zlokalizować pas drogowy. W środę GDDKiA przedstawiła efekty dotychczasowych prac przedstawicielom samorządów z województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Przez te dwa regiony będzie przebiegał projektowany nowy odcinek piątki. To w sumie ok. 90 km, którymi podzielą się mniej więcej po równo dwa województwa.

- To jest zaczątek pewnej dyskusji. Przedstawiamy te rozwiązania by na jak najwcześniejszym etapie mieć sojuszników do rozwiązań komunikacyjnych, które czekają nas w perspektywie najbliższej dekady.

Chciałbym, by S5 od A1 do Ostródy w roku 2023 była faktem dokonanym – mówił Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. – Nie zbudujemy drogi na siłę. Droga ma służyć ludziom. My nie budujemy dróg wbrew ludziom, ale dla ludzi – dodał.

Szef GDDKiA podkreślił, że na obecnym etapie mowa jest o korytarzach drogowych, czyli pasach terenu o szerokości 5 km. Wypracowano 4 możliwe korytarze. Pomiędzy najkrótszym z nich a najdłuższym jest ok 12 km różnicy.

 

Korytarz 1 (różowy)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, brodnicki, wąbrzeski, chełmiński. Jego długość to 89,9 km i przewiduje budowę siedmiu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 5,1 mld złotych.

Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w nowoprojektowanym węźle Sarnowo. Wykorzystuje rezerwę terenu pod drogę ekspresową przewidzianą w Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego miasta Iława, przechodząc nad kolejową stacją manewrową (obiektem o dużej rozpiętości).

Korytarz 2 (zielony)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, brodnicki, grudziądzki. Jego długość to 90,9 km i również przewiduje budowę siedmiu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 5,2 mld złotych.

Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Grudziądz. Korytarz wysunięty najbardziej na południe.

Korytarz 3 (niebieski)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, grudziądzki, m. Grudziądz. Jego długość to 86,9 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 6 mld złotych.

Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Grudziądz. Jako jedyny z wariantów omija od północy Iławę, przechodząc w obrębie jeziora Jeziorak oraz swym przebiegiem zbliżony jest do istniejącej Trasy Średnicowej w Grudziądzu.

Korytarz 4 (brązowy)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, świecki. Jego długość to 102,2 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 7,2 mld złotych.

Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Nowe Marzy.

Korytarz zapewniający ciągłość S5. Jako jedyny przechodzi po północnej stronie Grudziądza, przekraczając Wisłę obiektem mostowym o dużej rozpiętości.

Korytarz 4 - alternatywne zakończenie Korytarza 4 w węźle Warlubie
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, świecki. Jego długość to 99,3 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 6,8 mld złotych.

Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Warlubie. Przeprowadzone analizy wykazały, że rozwiązanie alternatywne jest zbliżone do podstawowego.

Jak mówił Tomasz Żuchowski, z ekonomicznego punktu widzenia, warianty są porównywalne. Biorąc jednak pod uwagę różne czynniki, najkorzystniej wypada korytarz nr 1 (różowy). Za nim plasują się kolejno korytarze nr 2 (zielony), nr 3 (niebieski) i na końcu nr 4 (brązowy).

Zanim rozpocznie się kolejny etap prac, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, GDDKiA chce skonsultować przebieg korytarzy z samorządami. – Żeby iść dalej, musimy mieć pewność, że ten korytarz będzie dalej rozpatrywany – mówił Tomasz Żuchowski. Podkreślił, że chodzi o wybór kompromisowej opcji w jak możliwie wczesnej fazie pracy, ta, by zminimalizować ryzyko blokowania prac na kolejnych etapach.

Szef GDDKiA podkreśla, że do dalszych prac może przejść tylko jeden korytarz, trzy pozostałe muszą zostać odrzucone. Na późniejszym etapie prac będą dyskutowane szczegółowe rozwiązania dotyczące np. lokalizacji węzłów. – Musimy poszukać korytarza, a na kolejnych etapach powiedzieć, czy droga ma biec bliżej prawej, bliżej lewej czy bliżej środka – powiedział Tomasz Żuchowski zwracając się do samorządowców z prośbą o uwagi i merytoryczną dyskusję. Nie wykluczył też łączenia wariatów na poszczególnych odcinkach.

Do przedstawionych korytarzy mogą się teraz odnieść samorządy. Podczas spotkania online swoje sugestie zgłaszali m.in. samorządowcy z Nowego Miast Lubawskiego, którzy wskazywali, że z punktu widzenia tego miasta i szans na rozwój w jego okolicy, korzystniejszy byłby wariant 2. 
      
Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz nowe połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5