Wiadomo, który wariant przyszłej obwodnicy Sztumu został wybrany do dalszych prac. Wniosek o decyzję środowiskową ma być złożony jesienią.
Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych wskazała, że optymalnym przebiegiem dla obwodnicy Sztumu w ciągu DK-55 jest tzw. wariant niebieski. Droga w tym wariancie ma mieć 10 km.
Projektowana trasa ma się zaczynać na północ od miasta i przechodzić po jego wschodniej stronie, omijając Jezioro Barlewickie, na zachód od Czernina. Za Sztumską Wsią nowa droga ma się połączyć z obecną drogą krajową nr 55.
Teraz do opracowywanej koncepcji programowej będą wprowadzane poprawki, a następnie rozpoczną się prace nad projektem budowlanym, które potrwają jeszcze ok. 2 lata. Jesienią tego roku ma być złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej – poinformowała GDDKiA. Kompletna dokumentacja będzie podstawą wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Obecnie na drodze krajowej nr 55 prowadzącej przez Sztum koncentruje się zarówno ruch lokalny jak i tranzytowy, co jest przyczyną zatorów drogowych. Budowa obwodnicy poprawi zarówno warunki jazdy, jak i bezpieczeństwo ruchu.
W planach jest budowa jednojezdniowej drogi klasy GP, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. W ciągu trasy zaplanowano 6 skrzyżowań.