Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Podlaskie

Którędy Via Carpatia na Podlasiu? Szmit: Będziemy rozpatrywać oba warianty

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.03.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Którędy Via Carpatia na Podlasiu? Szmit: Będziemy rozpatrywać oba warianty
fot. Patryk Korzeniecki, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Podlaskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przez Knyszyn i Korycin czy przez Sokółkę i Czarną Białostocką, wzdłuż przebiegu obecnej DK-19? Wciąż ważą się losy przebiegu przyszłej trasy ekspresowej, która połączy Białystok z przejściem granicznym w Kuźnicy. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit zapewnia, że analizowane będą oba warianty.
Według dotychczas przygotowywanego przebiegu przyszła Via Carpatia na terenie województwa podlaskiego pomiędzy Białymstokiem a granicą z Białorusią miała być poprowadzona trasą od Choroszczy przez Dobrzyniewo Duże, a następnie przez Knyszyn i Korycin. To trasa o przeszło 30 km dłuższa w stosunku do obecnego przebiegu drogi krajowej nr 19 wiodącej przez Sokółkę i Czarną Białostocką. To właśnie długość tej trasy jest jednym z najistotniejszych argumentów przeciwników rozpatrywanego dotychczas przez GDDKiA przebiegu. Podlascy parlamentarzyści z opcji rządzącej oraz część samorządów z Podlasia apelują o realizowanie trasy ekspresowej wzdłuż obecnej drogi krajowej. Ale są też zwolennicy przebiegu trasy przez Knyszyn i Korycin, czyli tego, który dotychczas był rozpatrywany przez GDDKiA.

Dłużej – nikt nie będzie korzystał

Za ustaleniem drogi ekspresowej S19 w obecnym przebiegu drogi krajowej opowiadają się m.in. samorządy z powiatu sokólskiego. – Taki wariant jest optymalny – przekonuje starosta sokólski, Piotr Rećko. – Jego realizacja przyczyni się do szybszego i zrównoważonego rozwoju wszystkich gmin z terenu powiatu sokólskiego, a jednocześnie zwiększy dostępność komunikacyjną przejścia granicznego w Kuźnicy, skracając czas dojazdu podróżnym przekraczającym granicę Polski i Unii Europejskiej – mówi.

Jego zdaniem, przebieg przyszłej Via Carpatia przez Sokółkę jest najbardziej ekonomiczny, choćby ze względu na to, że trasa jest krótsza a droga, która wymagałaby rozbudowy jest w lepszym stanie. Ponadto, zdaniem starosty, trasa przez Korycin nie wpłynie na zmniejszenie ruchu, gdyż tylko nieliczni kierowcy zdecydują się na jazdę dłuższą trasą (Jak podaje starosta, obecnie natężenie ruchu na wylocie z Sokółki do Białegostoku wynosi 12 236 pojazdów na dobę, z czego 1/3 to pojazdy ciężarowe). . 

Ponadto, skoro trasa przez Korycin ma o 33 km dłuższy przebieg w porównaniu do obecnej trasy przez Czarną Białostocką, jej realizacja jest nieracjonalna z ekonomicznego punktu widzenia. – Jeżeli koszt budowy 1 km, przyjmując ceny z poprzedniego roku, wynosi 20 mln zł, daje to 660 mln więcej w porównaniu do przebiegu po starej trasie – wylicza starosta sokólski. – Drogi buduje się dla ludzi, a natężenie ruchu pokazuje jak podwyższenie kategorii i standardu tej drogi jest potrzebna dla mieszkańców – mówi Piotr Rećko.

– Wariant przez Sokółkę wpisując się w cele ogólnokrajowe i europejskie, jako część Via Carpatia, zrealizowałby jednocześnie najżywotniejsze potrzeby społeczności lokalnych, w tym przede wszystkim mieszkańców Sokółki i powiatu sokólskiego – mówi.

Jak zauważa, po drugiej stronie granicy, strona białoruska rozbudowuje drogi, które zwiększą przepustowość na przejściu granicznym, wtedy po naszej stronie powstanie wąskie gardło. – Powinniśmy poszerzyć drogę jak najszybciej i jak najtaniej – apeluje Piotr Rećko.

Nowy (stary) wariant – odwleczenie w czasie

Realizować jak najszybciej, dla burmistrza Knyszyna, Jarosława Chmielewskiego, oznacza budować według wariantu przez Korycin i Knyszyn, choćby dlatego, że ten ma już decyzję środowiskową. Decyzja ta została wydana 21 grudnia 2015 roku, a 3 lutego tego roku stała się ostateczna. Jak przypomina burmistrz, jej wydanie poprzedziły szerokie konsultacje społeczne i to one były podstawą wybrania przez GDDKiA wariantu z dłuższą trasą.  

– Droga ekspresowa S19 na odcinku Choroszcz – Dobrzyniewo Duże – Knyszyn – Korycin jest inwestycją o znaczeniu międzynarodowym i ponadregionalnym. Brak realizacji tego odcinka spowodowanego zmianą przebiegu trasy spowoduje, że cały zakres dotychczas zrealizowanej inwestycji oraz poniesiony wysiłek, zaangażowanie lokalnych społeczności, samorządów oraz koszty finansowe zostaną zmarnowane – mówi Jarosław Chmielewski.

Zauważa też, że podlaska część drogi S19 od północy i zachodu omija obszary chronione Puszczy Knyszyńskiej. – Zmiana jej przebiegu spowoduje, iż przebiegać ona będzie przez szereg wrażliwych ekologicznie obszarów – stwierdza. Chodzi o obszary chronione w ramach tzw. dyrektyw ptasiej i siedliskowej. – Z uwagi na negatywne skutki dla potencjalnych siedlisk sieci Natura 2000 wyrażamy uzasadnioną obawę czy droga ta w ogóle powstanie – mówi burmistrz Knyszyna. Dlatego, według niego, żeby zapewnić zgodność potrzeb transportowych i interesów środowiska należy poprowadzić S19 przez Korycin i Knyszyn. 

Jarosław Chmielewski podkreśla, że S19 na odcinku Choroszcz – Dobrzyniewo Duże – Knyszyn – Korycin wraz z S16 to szlaki drogowe, które zapewniają połączenie centralnych i północno-wschodnich rejonów Polski. Zwraca też uwagę na lokalne potrzeby. – Obecnie powiat moniecki nie ma dogodnego połączenia ze stolicą, Warmią i Mazurami oraz Białorusią i Litwą – wskazuje. – Postulowana droga ekspresowa wraz z układem linii kolejowej Białystok – Ełk utworzyłaby wielofunkcyjny korytarz transportowy – bodziec stymulujący rozwój naszego regionu. Bez niej nie pojawią się u nas duże, poważne inwestycje, których brakuje – mówi burmistrz Knyszyna.

Trasa szybkiego ruchu przyciągnęłaby, jego zdaniem, inwestorów i poprawiłaby warunki do obsługi ruchu tranzytowego. – Wyrażamy przekonanie, że inwestycja ta zostanie przeprowadzona zgodnie z obecnym projektem – mówi.

Czy będzie kompromis?

– Szukamy rozwiązania, które będzie godziło ochronę przyrody, ale też interesy ludzkie, gospodarcze – mówił wczoraj w Radiu Białystok wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit. – Nie będziemy skreślali tej inwestycji w przebiegu, który dziś jest planowany, natomiast w ramach badań tzw. studium środowiskowego, będziemy badali możliwość przeprowadzenia tej drogi według propozycji, które padały, czyli prostą drogą – zapowiedział. Mam nadzieję, że uda się wypracować takie rozwiązanie, które będzie dobrym kompromisem chroniącym przyrodę, ale też uwzględniającym interesy mieszkańców, interesy życia gospodarczego – stwierdził minister.

Zapewnił, że S19, jako priorytet rządu na pewno będzie realizowana, choć jak dodał, stopień przygotowania na południe od Białegostoku jest minimalny. – Musimy niemal zaczynać od zera, by tę drogę na południe dalej prowadzić – stwierdził.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5