Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Kujawsko-pomorskie

Kujawsko-pomorskie: Trwa nasuwanie ogromnego wiaduktu w ciągu S5 [ZDJĘCIA]

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.06.2019

 

Kujawsko-pomorskie: Trwa nasuwanie ogromnego wiaduktu w ciągu S5 [ZDJĘCIA]
Budowa wiaduktu w Maksymilianowie w ciągu S5 fot. GDDKiA
Kujawsko-pomorskie: Trwa nasuwanie ogromnego wiaduktu w ciągu S5 [ZDJĘCIA]
Kujawsko-pomorskie: Trwa nasuwanie ogromnego wiaduktu w ciągu S5 [ZDJĘCIA]
Kujawsko-pomorskie: Trwa nasuwanie ogromnego wiaduktu w ciągu S5 [ZDJĘCIA]
Kujawsko-pomorskie: Trwa nasuwanie ogromnego wiaduktu w ciągu S5 [ZDJĘCIA]
Kujawsko-pomorskie: Trwa nasuwanie ogromnego wiaduktu w ciągu S5 [ZDJĘCIA]

Więcej z regionu:

Kujawsko-pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na budowie odcinak drogi ekspresowej S5 Aleksandrowo – Tryszczyn trwa nasuwanie wiaduktu nad linią PKP w Maksymilianowie. Za budowę fragmentu odpowiedzialne jest konsorcjum, którego liderem jest firma Intercor, a wartość kontraktu to ponad 350 mln zł.
Pierwszy etap prac, dotyczących budowy obiektu, realizowano w lutym bieżącego roku. Obecnie wiadukt o długości 162 metrów i wadze około 2400 ton, zmierza na miejsce docelowe. Nasuwanie trwa kilka dni a prędkość przesunięcia to 4 metry na godzinę. Obiekt do pokonanie ma w sumie ok. 80 metrów.

Po zakończeniu powyższych prac, wykonawca będzie mógł przystąpić m.in: do prac przy łukach obiektu, montażu płyty głównej i układania nawierzchni.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm Intercor i Trakcja PRKiI, z którą umowę GDDKiA podpisała w październiku 2012 roku. Wartość kontraktu to 369 mln zł, a długość trasy to 14,07 km.

Problematyczny obiekt

Pierwotnie infrastruktura miała być gotowa w maju 2019 roku. Oznacza to, że już teraz powinni korzystać z niej kierowcy. Jednak z uwagi na problemy z wiaduktem, którego nasuwanie obecnie trwa, wykonawca oraz zamawiający podpisali aneks, który przedłużył prace do końca czerwca 2020 roku.

Kłopoty z obiektem polegały na tym, że według początkowych planów miała być to konstrukcja z podporami. Na to jednak nie zgodził się zarządca infrastruktury kolejowej, nad którą wiadukt przebiega. Spółka PLP PLK podała wtedy, że planuje w przyszłości w tym miejscu duże inwestycje, wiec chce aby podpory zostały wyeliminowane.

To zaowocowało koniecznością przeprojektowania obiektu co wydłużyło złożenie wniosku o ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej), a co za tym idzie, przedłużyło czas realizacji inwestycji. W tym wypadku konieczny był aneks.

Ekspresówka „z dziurami”

W ogólności opisywany fragment jest jednym z siedmiu obecnie budowanych odcinków S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Niestety nad rychłym ukończeniem całej drogi zawisły w ostatnim czasie czarne chmury.

Według początkowych planów, z 2015 roku, realizacja miała być przeprowadzona w latach 2015-2019, czyli w tym roku kierowcy mieli otrzymać ekspresowe połączenie autostrady A1, omijające Bydgoszcz, z istniejącą S5 w okolicy Gniezna.

W późniejszym czasie okazało się, że w tym czasie nie uda się ukończyć dwóch części: wspomnianego odcinka Aleksandrowo – Tryszczyn oraz trasy Tryszczyn – Białe Błota realizowanego przez konsorcjum Polaqua i Dragados, na który również podpisano aneks przedłużający prace do końcówki marca 2020 roku.

Następnie, niepokój inwestora zaczęło wzbudzać niskiej zaangażowanie w realizację kontraktów przez włoską firmę Impresa Pizarott, odpowiadającą za aż 3 części tej drogi, czyli odcinki: Nowe Marzy (A1) – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo oraz Białe Błota – Szubin. Ostatecznie, w czerwcu br., umowa z tym wykonawcą została zerwana, a na przełomie lipca i sierpnia ma ruszyć postępowanie na dokończenie prac (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

To nie napawa jednak optymizmem. Podobna sytuacja w ostatnim czasie ma miejsce na kontraktach związanych z A1 i S3. Tam GDDKiA rozwiązała umowy z firmą Salini Polska. W tym tygodniu, 13 czerwca, poznaliśmy oferty na dokończenie prac. Najtańsza z nich przekroczyła budżet Generalnej Dyrekcji o niemal 90%, czyli ponad 200 mln zł (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Podsumowując. Zamiast 127 km trasy ekspresowej S5, która ma znacznie poprawiającej komunikację w tym regionie i w całym kraju, w 2019 roku kierowcy możliwe, że otrzymają ok. 44 km przedłużenia istniejącej drogi S5 na północny-wschód od Gniezna. W kolejnym roku prawdopodobnie oddane zostaną kolejne dwa odcinki obiegające Bydgoszcz. Na razie nie wiadomo co z pozostałymi częściami, ale wiadomo, że jeszcze przez jakiś czas po powstaniu trasa będzie miała spore „dziury” powodujące problemy komunikacyjne.
 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5