Ponad 10 kilometrów drugiej jezdni drogi ekspresowej S7 Napierki – Mława został oddany do ruchu. To dobra wiadomość dla kierowców jeżdżących od Warszawy w stronę Gdańska. W piątek 15 lipca mają być udostępnione kolejne 2 kilometry na odcinku Pieńki – Płońsk. Chodzi o fragment od Pawłowa do węzła Dłużniewo.
Na razie ruch będzie się odbywał na zasadach tymczasowej organizacji ruchu.
Po dzisiejszym otwarciu kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do okolic miejscowości Pawłowo przed Płońskiem. To łącznie 60 km. Od piątku odcinek ten wydłuży się o 2 km do węzła Dłużniewo.
Kolejne ułatwienie jakie zapowiada GDDKiA to likwidacja objazdów odbywających się do tej pory drogami zbiorczymi i skierowanie ruchu za węzłem Dłużniewo do Płońska na lewą jezdnię trasy głównej. Te zmiany w organizacji ruchu ułatwią podróż pomiędzy Trójmiastem i Warszawą, a kierowcy będą mieć do dyspozycji 62 km nowej drogi w układzie dwujezdniowym oraz 9 km z ruchem po jednej jezdni. Obie jezdnie będą dostępne w drugiej połowie sierpnia.
Na razie, z uwagi na to, że prace na tym odcinku ciągle trwają, ruch będzie się odbywać według tymczasowej organizacji. Kierowców będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 80 km/h na odcinku dwujezdniowym oraz 60 km/h na jednojezdniowym. Docelowa organizacja ma być wdrażana stopniowo we wrześniu i październiku.
Inwestycja obejmująca projekt i budowę 71 km drogi ekspresowej S7 została podzielona na cztery odcinki realizacyjne: Napierki – Mława (ok. 14 km), Mława – Strzegowo (ok. 21,5 km), Strzegowo – Pieńki (ok. 22 km) oraz Pieńki – Płońsk (ok. 13,7 km).
Prace budowlane na trzech odcinkach od Mławy do Płońska rozpoczęły się jesienią 2019 roku, natomiast na odcinku Napierki – Mława wiosną 2020 roku. Inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz urządzeń ochrony środowiska.
W ramach inwestycji powstaje m.in. 70 obiektów inżynierskich oraz 10 węzłów: Mława Północ, Mława Wschód, Mława Południe, Żurominek, Strzegowo Północ, Strzegowo Południe, Glinojeck, Pieńki Rzewińskie oraz Dłużniewo. Powstają też cztery Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Pepłowo I, Pepłowo II, Ćwiklinek i Dłużniewo. Nawierzchnia drogi zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Łączny koszt inwestycji wynosi 1,6 mld zł. Wykonawcą trzech odcinków jest konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe, które buduje odcinek Strzegowo – Pieńki za kwotę 516,2 mln zł, odcinek Pieńki – Płońsk za 311,7 mln zł, a odcinek Napierki – Mława za kwotę 294,7 mln zł. Wykonawcą odcinka Mława – Strzegowo jest konsorcjum firm Porr oraz Porr Bau. Wartość tego kontraktu to 446,1 mln zł.
Inwestycja jest dofinansowana ze środków UE.