Miejska Pracownia Urbanistyczna przedstawiła projekt Studium Uwarunkowań i Kierunków Rozwoju Łodzi do 2050. Jedną z najważniejszych części strategicznego dokumentu jest określenie kierunków rozwoju sieci komunikacyjnej. W stosunku do planów prezentowanych wcześniej przez władze miasta projekt zawiera kilka istotnych zmian w układzie drogowym.
Według władz Łodzi w projekcie zawarto nowe podejście do transportu. „Dopięty został układ obwodnic Śródmieścia i wyznaczona sieć dróg północ-południe oraz wschód-zachód, gdzie dominującym będzie ruch kołowy” - czytamy w komunikacie magistratu. Miejscy urzędnicy deklarują chęć dalszego uspokajania ruchu w śródmieściu. Ukończenie sieci dróg tranzytowych ma umożliwić dalsze powstawanie stref ograniczonego dostępu, woonerfów oraz parków liniowych – tzw. „zielone ulice”.
W centrum „ruszt”, na zewnątrz – obwodnice
Głównym elementem wspomnianej sieci, zwanej także „rusztem komunikacyjnym”, ma być rozbudowana i zmodernizowana w latach 2013-2015 Trasa W-Z (ciąg al. Piłsudskiego – al. Mickiewicza). Inne elementy szkieletu to ciągi Pabianicka – Wólczańska – al. Kościuszki – Zachodnia – Zgierska, Uniwersytecka – al. Scheiblerów – Targowa – Kilińskiego, Milionowa – Czerwona – Wróblewskiego oraz Ogrodowa – Północna – Sporna/Pankiewicza – Zagajnikowa. Nowością będzie przebieg Wojska Polskiego, która ma zostać wpleciona w Berlińskiego i Bazarową (dziś są to zwykłe ulice osiedlowe). Oznacza to rezygnację z przedłużenia ul. Wolska Polskiego na zachód od projektowanej Trasy Karskiego.
Wokół centrum miasta wyznaczono dwa pierścienie obwodnic, których wspólnym odcinkiem jest ul. Inflancka (DK72). Obwodnica zewnętrzna składa się poza tym z ul. Łagiewnickiej, Sikorskiego, al. Włókniarzy, al. Jana Pawła II, przyszłej Trasy Śląskiej (arteria równoległa do torów linii kolejowej nr 25, mająca odgałęziać się od Trasy Górna na południe od nich) oraz projektowanej ul. Konstytucyjnej. Warto wspomnieć, że konieczność budowy tej ostatniej jest kwestionowana przez wielu mieszkańców Łodzi, do których zdania przychyla się część lokalnych polityków (rezygnacja z inwestycji w tej kadencji była jednym z elementów porozumienia koalicyjnego między rządzącymi Łodzią PO i SLD).
Najważniejsze – dojazdy do autostrad
Elementami obwodnicy wewnętrznej ma być ciąg DK14 (Strykowska – al. Palki – Kopcińskiego – al. Śmigłego-Rydza – Broniewskiego – Paderewskiego), al. Politechniki, Żeromskiego, Łąkowa, planowana Trasa Karskiego i Julianowska. Otoczony nimi obszar, pokrywający się w ogólnych zarysach ze strefą wielkomiejską, ma stanowić „strefę o szczególnym priorytecie transportu publicznego”. Na tym terenie nie należy zatem spodziewać się większych inwestycji w zwiększanie przepustowości dla samochodów poprzez np. poszerzanie istniejących dróg – dodatkowym ograniczeniem będzie fakt, że w części poświęconej rozwojowi zabudowy większość nowych terenów określono jako strefy „restrykcyjnej możliwości przekształceń” i „równowagi w możliwości przekształceń”. Wyjątek mogą stanowić tereny pokolejowe w Nowym Centrum Łodzi oraz poprzemysłowe, często będące obecnie nieużytkami.
W najbliższych latach najważniejszymi miejskimi inwestycjami drogowymi będą dojazdy do autostrad i dróg szybkiego ruchu: obwodnica osiedla Nowosolna ze zjazdem do ul. Pomorskiej (dojazd do węzła Brzeziny na A1) oraz przedłużenie al. Włókniarzy do S14 „z węzła Zgierz” (chodzi zapewne o położony na obszarze gminy Zgierz węzeł Aleksandrów Łódzki). Inną ważną planowaną inwestycją ma być budowa al. Grohmanów do wspomnianej Konstytucyjnej (pisaliśmy niedawno o
przetargu na wcześniejszy etap alei). Budowa Trasy Karskiego ma doprowadzić do stworzenia obwodnicy Starego Polesia, co władze miasta uważają za warunek
dalszej realizacji programu Zielone Polesie.Projekt studium zostanie poddany konsultacjom społecznym. Zaplanowano dwie ogólnodostępne, protokołowane dyskusje publiczne w siedzibie Urzędu Miasta - 6 oraz 7 września w godzinach od 15 do 17 (kwestie układu komunikacyjnego zostaną omówione na tym drugim). Do 9 października jest możliwe wnoszenie uwag.