Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Łódź

Łódź: Plany inwestycji na 2019 rok

| Roman Czubiński źródło: 07.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Łódź: Plany inwestycji na 2019 rok
fot. Roman Czubiński

 

Rewitalizacja centrum, pakiet „Tramwaj dla Łodzi” i na razie bliżej niesprecyzowany program przebudowy ulic osiedlowych – to priorytety inwestycyjne łódzkiego Urzędu Miasta na bieżący rok. Tegoroczny budżet na inwestycje drogowe wynosi 500 mln zł, nie licząc części funduszy unijnych, którą miasto dopiero zamierza pozyskać.
Ilość wywołanych inwestycjami utrudnień na miejskich ulicach nie zmaleje, a nawet się zwiększy – nie ukrywa prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Oprócz kontynuacji obecnie realizowanych zadań – takich jak przebudowa Dąbrowskiego czy Rokicińskiej – rozpoczną się kolejne inwestycje wchodzące w zakres rewitalizacji obszarowej centrum. – Nie wszystkie inwestycje rozpoczęte w 2019 r. będą w nim zakończone. Musimy wytrzymać utrudnienia. Na większość inwestycji pozyskaliśmy środki z Unii Europejskiej – zaznacza prezydent.

Rewitalizacja: kolejne ulice i... kończenie opóźnionych

Rewitalizacji będą podlegały ulice: Sienkiewicza od Narutowicza do al. Piłsudskiego, Zachodnia między Legionów a Ogrodową, Próchnika (Zachodnia – Piotrkowska), Rewolucji 1905 r. (Piotrkowska – Kilińskiego), Kilińskiego (od Narutowicza – Rewolucji 1905 r.) i Ogrodowa (Gdańska – Zachodnia). Prace na kolejnych ulicach będą rozpoczynały się sukcesywnie w drugim, trzecim i czwartym kwartale. Jednocześnie, zgodnie z ponawianymi od kilku lat zapowiedziami, sieć ulic w ścisłym centrum zostanie zagęszczona. – Planujemy w tym roku wykonanie nowej drogi, łączącej Wschodnią z Sienkiewicza przez tereny na tyłach wieżowca TVP3, a także nowych przebić kwartałów przy Traugutta – deklaruje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec.

Część ulic, których rewitalizacja rozpoczęła się w ubiegłym roku – Jaracza, Nawrot i Tuwima – zostanie oddanych do użytku z opóźnieniem. Według planu inwestycje na nich miały zakończyć się w ubiegłym roku. – Na razie z powodu zimy nie można wznowić prac. Wykonawcy będą mogli wrócić na plac budowy w marcu, a na dokończenie będzie potrzeba co najmniej trzech miesięcy, najwcześniejszym realnym terminem oddania do użytku jest więc czerwiec – przyznaje Mikołajec. Jak dodaje, na wszystkich ulicach zakończyła się już przebudowa infrastruktury podziemnej.

„Tramwaj dla Łodzi”: większość zadań w fazie projektu

Równie duże znaczenie będą miały przebudowy linii tramwajowych oraz przygotowania do rozwoju sieci. – W programie „Tramwaj dla Łodzi” będziemy kontynuować przebudowę al. Śmigłego-Rydza (DK14). Zakończenie inwestycji nastąpi jednak dopiero w roku 2020 – przypomina wicedyrektor ZIM. Większość pozostałych zadań wchodzących w skład programu wkroczy dopiero w etap projektowania. Przetargi na prace budowlane będą ogłaszane w przyszłym roku. Mowa o przebudowie Kilińskiego od Broniewskiego do pętli dworzec Łódź Chojny, Rzgowskiej od pl. Niepodległości do Broniewskiego, Przybyszewskiego od Kilińskiego do Śmigłego-Rydza i o budowie nowego odcinka w Broniewskiego od Rzgowskiej do Śmigłego-Rydza.

W rozpoczynającym się roku na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich będą poza tym powstawały projekty dla zadań, których realizacja nastąpi w kolejnych latach. Oprócz wspomnianych inwestycji wchodzących w skład „Tramwaju dla Łodzi” największym z takich przedsięwzięć będzie przebudowa ul. Wojska Polskiego od Franciszkańskiej do Strykowskiej z przedłużeniem linii tramwajowej do przystanku kolejowego Łódź Marysin.

Od drogi podziemnej do ulicy-ogrodu

Jedna z pozostałych zaplanowanych inwestycji będzie miała charakter pionierski na skalę miasta. W Nowym Centrum Łodzi rozpocznie się budowa kilkusetmetrowej drogi podziemnej wzdłuż ul. Hasa między Kilińskiego a podziemnym rondem pod al. Scheiblerów. Według Mikołajec jej projekt udało się uzgodnić bardzo szybko. – Wykonawca niedługo rozpocznie prace. Zgodnie z harmonogramem ekipę budowlaną zobaczymy wiosną. Inwestycja potrwa do końca przyszłego roku – zapowiada wicedyrektor ZIM. Od nowa zostanie też wybudowana naziemna ul. Hasa. Obowiązkiem wykonawcy będzie ponadto przygotowanie projektu podziemnego parkingu i rynku Kobro. Na ich budowę będą ogłaszane osobne przetargi.

W zupełnie inny sposób zmieni się aleja 1 Maja na Starym Polesiu. ZIM będzie kontynuował jej przebudowę na ulicę-ogród. Tym razem dzięki programowi „Zielone Polesie” oblicze zmieni odcinek między Gdańską a Żeromskiego.

Więcej prac na osiedlach. Wkrótce lista

Do innych zadań będzie należała długo oczekiwana przebudowa osiedlowej ul. Zygmunta na południu miasta, łączącej Kurczaki z Wiskitnem. Jej utwardzenie nie byłoby możliwe bez wcześniejszej budowy systemu odwodnienia. – W styczniu mamy nadzieję podpisać umowę z wykonawcą przebudowy – jedyną firmą, która złożyła ofertę. Zadanie to będzie wymagało koordynacji z Łódzką Spółką Infrastrukturalną oraz Wydziałem Gospodarki Komunalnej. Również ono zostało rozpisane na dwa lata – informuje Mikołajec. W tym roku zakończy się natomiast przebudowa Tomaszowskiej wraz z budową ronda na skrzyżowaniu z Jędrzejowską.

Inwestycji drogowych na osiedlach poza centrum będzie – według zapowiedzi ZIM – znacznie więcej. Mają one wejść w skład tzw. Planu dla Dzielnic, którego szczegóły mają dopiero zostać ujawnione. – Konkretna lista priorytetów i wchodzących w jego skład inwestycji zostanie podana później. Kontynuujemy program budowy kanalizacji i utwardzania dróg z programu ISPA na osiedlach Andrzejów i Sikawa. Na początku roku wybierzemy kolejne ulice realizowane jako część tych programów. Będą one połączone z Planem dla Dzielnic, tak by za te same środki realizować kolejne ulice – zapowiada wicedyrektor ZIM.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5