Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Łódź

Łódź: Ratowanie wiaduktów – wyzwanie dla budżetu miasta

| Roman Czubiński źródło: 04.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Łódź: Ratowanie wiaduktów – wyzwanie dla budżetu miasta

 

Stan techniczny dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi we wschodniej części Łodzi wymaga pilnej interwencji – wynika z ekspertyz, których wyniki otrzymał właśnie Urząd Miasta Łodzi. W najbliższych kilku latach przynajmniej jedna z budowli będzie musiała zostać wyremontowana lub wybudowana od nowa. Dla drugiej z nich doraźne kroki pozwolą na przedłużenie żywotności najwyżej o 10 lat.
Wiadukty w ciągu ul. Dąbrowskiego i Przybyszewskiego, o których mowa, odgrywają ważną rolę w komunikacji z częścią Łodzi położoną na wschód od tzw. Kolei Obwodowej Łódź Chojny – Łódź Widzew (Widzew Wschód, fragment Zarzewa, Dąbrowa Przemysłowa, Olechów). Alternatywą dla nich jest na północy przejazd pod torami w ciągu Rokicińskiej (już dziś mocno obciążona ruchem Trasa W-Z), a na południu – przejazd z rogatkami w ciągu Śląskiej, na którym doszło niedawno do groźnego wypadku z udziałem pociągu.

Na razie można jeździć, ale...

W grudniu, wobec pogarszającego się stanu technicznego obu wiaduktów, wprowadzono na nich zwężenie z sześciu do dwóch pasów ruchu (po jednym na każdej nitce). W przypadku wiaduktu Przybyszewskiego już od wiosny 2016 r. skrajne prawe pasy ruchu były wyłączone z eksploatacji. Teraz zlikwidowano także położone na wiadukcie przystanki autobusowe (tramwajowy mógł pozostać czynny, ponieważ ogólny stan tramwajowej nitki obiektu jest nieco lepszy od drogowych). Przystanki autobusowe na Dąbrowskiego zostały tylko przesunięte, co wydłużyło jednak drogę pasażerom przesiadającym się na pociągi. Ograniczono też tonaż pojazdów do 3,5 tony (pozostawiając wyjątek dla autobusów), a dozwoloną prędkość – do 30 km/h.

Aby poznać dokładny stan budowli i perspektywy ich dalszego bezpiecznego wykorzystywania, władze miasta zleciły wówczas ekspertyzy. Ich wyniki ujawniono w tym tygodniu. – Zalecenia, które zostały wprowadzone w życie pozwolą na pozostawienie tam na razie ruchu – informuje wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj.

Warunkiem jest wykonanie prac pielęgnacyjnych i zabezpieczających, związanych przede wszystkim z nawierzchnią. W ostatnich dniach załatano już dziury w jezdniach. – Będziemy starali się frezować pewne części wiaduktu, aby zmniejszyć obciążenia dynamiczne działające na belki i przyczółki. Niektóre elementy konstrukcji będą poza tym wzmacniane. Prace te można wykonywać połówkowo pod ruchem – zapewnia wiceszef ZDiT.

Przybyszewskiego – wkrótce konieczna rozbiórka i budowa

Władze miasta rozważają kilka wariantów remontu wiaduktu w ciągu Dąbrowskiego (jedna z jego nitek powstałą w roku 1981, druga – w 1988). Bardziej ambitny z nich polegałby na zaizolowaniu konstrukcji wiaduktu, tak by woda nie przedostawała się do żelbetowych belek. Pozwoliłoby to powstrzymać korozję elementów stalowych i erozję betonu. – Odpowiednia izolacja i odwodnienie daje szanse na eksploatację wiaduktu – zgodnie z ekspertyzą – jeszcze przez ok. 10 lat, a w przypadku mniejszego remontu – przez 2 lata. Oczywiście przez cały czas jesteśmy zobowiązani do prowadzenia regularnych przeglądów i monitorowania stanu budowli – zaznacza Sobieraj. Na doraźne remonty potrzeba ok. 2-3 mln zł.

Na Przybyszewskiego (rok budowy 1978) stan wiaduktu jest o wiele gorszy. Szacowany czas dalszej żywotności wynosi rok, ale z szansą na przedłużenie. – Korozja elementów i klasa betonu użytego do budowy nie pozwala na jego skuteczną rehabilitację. Obiekt na razie może jeszcze działać, ale należy się przymierzać do jego budowy od nowa – zapowiada wicedyrektor Zarządu. Na początku roku zostanie rozpisany przetarg na studium wykonalności dla projektu.

Czy UE przyzna fundusze?

Oprócz samej odbudowy ma tam powstać multimodalny punkt przesiadkowy (pod spodem na linii 540 ma się znaleźć przystanek dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych) oraz pas autobusowo-tramwajowy na brakującym odcinku od Niciarnianej do Lodowej. Projekt przebudowy został wprawdzie przygotowany przed kilkoma laty – miał zostać włączony do programu „Tramwaj dla Łodzi”, jednak ostatecznie nie wszedł w jego skład. – Nadal może być wykorzystany, lecz wymaga aktualizacji. Chcemy wykorzystać wszystkie szanse, jakie daje to miejsce – wyjaśnia Sobieraj.

Władze Łodzi, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, będą starały się pozyskać na ten cel fundusze unijne lub z budżetu państwa. Wprawdzie zabezpieczenie środków w budżecie miasta nie jest jeszcze w tym roku niezbędne, jednak prace przy obu wiaduktach i infrastrukturze towarzyszącej mogą łącznie kosztować ok. 100 mln zł. – Oferty w przetargu będą mogły zostać złożone najwcześniej w roku 2020. Trudno przewidywać, jak zmieni się sytuacja na rynku budowlanym za rok lub dwa. Nie wiadomo do końca, jak wyceni to rynek – przewiduje wicedyrektor ZDiT. W tym samym roku, optymistycznie zakładając, mogłyby się zacząć pierwsze prace budowlane.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5