Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Łódź,Łódzkie,Zgierz,Pabianice,Konstantynów Łódzki,Aleksandrów Łódzki

Łódzcy radni: Zbudujmy węzły na S14 za oszczędności w przetargu

| Roman Czubiński źródło: 30.11.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Łódzcy radni: Zbudujmy węzły na S14 za oszczędności w przetargu
fot. GDDKiA

 

Samorząd Łodzi nie ustaje w zabiegach o uchronienie przed wykreśleniem z projektu jak największej liczby węzłów na planowanej drodze ekspresowej S14. Samorządowcy domagają się, by mieszkańcy oraz lokalne władze miały udział w podejmowaniu decyzji o liczbie i układzie węzłów na zachodniej obwodnicy aglomeracji.
Przypomnijmy: otwarte w poniedziałek oferty na budowę obydwu odcinków drogi były tym razem znacznie niższe od kosztorysu inwestorskiego. Najtańsze z nich wyceniono w przypadku odcinka pierwszego na 533 mln zł (konsorcjum Kobylarnia i Mirbud), a dla drugiego – 537,2 mln zł (Eurovia). Kosztorys inwestorski wynosił odpowiednio 609,9 i 719,9 mln zł. Tak niskie ceny udało się jednak uzyskać dzięki „optymalizacji” projektu budowlanego, którą mają przeprowadzić wykonawcy. Samorządy Łodzi, Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego, Konstantynowa Łódzkiego i Pabianic obawiają się, że ofiarą oszczędności padną węzy mające obsługiwać ich miejscowości.

Węzły odciążą drogi lokalne

Głos w tej sprawie zabrali na razie łódzcy radni. Według przewodniczącego klubu PO Mateusza Walaska powodem do niepokoju jest przede wszystkim niepewność. – Łodzianie wciąż nie wiedzą, na jakich zasadach odbędzie się planowana optymalizacja – mówi Walasek. Według pogłosek likwidacji mają ulec węzły Teofilów i Lućmierz, węzeł Aleksandrów zaś ma być pozbawiony niektórych relacji skrętnych. Podobne informacje przekazywał w czerwcu łódzki poseł PO i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, twierdząc jednak, że droga ma być także pozbawiona bezkolizyjnego połączenia z autostradą A2 w węźle Emilia. Jak zaznacza radny, samo otwarcie ofert jest jednak dobrą wiadomością.

Przewodniczący komisji do spraw transportu Bartosz Domaszewicz zwraca uwagę na fakt, że liczba węzłów będzie miała bezpośrednie przełożenie na natężenie ruchu na drogach w Łodzi i ościennych gminach. Dodatkowym argumentem są tereny inwestycyjne, pod które część samorządów zarezerwowała już miejsce przy planowanych węzłach. – Oszczędności, które udało się uzyskać w przetargu, powinny zostać przeznaczone chociażby na budowę bardzo istotnego węzła Łódź Teofilów – uważa Domaszewicz.

Retkinia – jedyny pewny węzeł

Odcinek S14, którego budowa jest przedmiotem przetargu, liczy 28,5 km. Pierwotny projekt przewidywał 7 węzłów: Łódź Lublinek, Łódź Retkinia, Konstantynów, Łódź Teofilów (granica odcinków inwestycyjnych), Aleksandrów, Lućmierz i Emilia. Jak przyznał w maju minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, pewne jest pozostawienie węzła Retkinia, o który zabiegali łódzcy posłowie PiS.

Kryteria oceny ofert to cena (waga 60%), a także – między innymi – właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9%) oraz jej równość podłużna (8%). Wszyscy oferenci deklarują ukończenie zadania w ciągu 32 miesięcy od podpisania umowy, które - według komunikatu łódzkiego oddziału GDDKiA - może nastąpić na przełomie zimy i wiosny przyszłego roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS