Łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisał aneks do umowy dotyczącej budowy autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Bełchatów. Zmiana dotyczy przekroju trasy. Zgodnie z nią autostrada ma zostać wybudowana od razu w przekroju 2x3.
Odcinek, o którym mowa, realizuje konsorcjum firm Budimex i Strabag, które w lipcu 2018 roku podpisało umowę z łódzkim oddziałem GDDKiA o wartości 478,8 mln zł. Zgodnie z kontraktem zadanie ma zostać zrealizowane w ciągu 32 miesięcy od dnia podpisania umowy z wyłączeniem z czasu prowadzenia prac budowlanych okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.
Po podpisaniu aneksu cena, którą zamawiający zapłaci za realizację zadania wzrosła. Wybudowanie drogi liczącej ok. 16 km, w przekroju 2x3 będzie kosztować ostatecznie 529,162 mln zł.
Jak podaje GDDKiA – w toku realizacji kontraktu, po przeprowadzeniu specjalistycznych ekspertyz w przedmiocie obliczeń dotyczących obciążenia drogi ruchem stwierdzono, iż PFU przekrój poprzeczny nie będzie dostosowany do spełniania funkcji, którą spełniać powinien zgodnie z kontraktem oraz zasadami współczesnej wiedzy technicznej.
W związku z tym, według Generalnej Dyrekcji, wykonanie odcinka autostrady A1 od węzła Tuszyn do węzła Piotrków w docelowym przekroju 2x3 pasy ruchu, pozwoli na utrzymanie wysokiego poziomu swobody ruchu, jak również zdecydowanie poprawi warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym odcinku autostrady oraz zapobiegnie powstawaniu negatywnych skutków społecznych związanych z nadmiernych ruchem pojazdów.
Trasa Tuszyn – Bełchatów jest jednym z pięciu odcinków autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Obecnie wszystkie te części mają już swoich wykonawców. Dzięki podpisanemu aneksowi cała ta autostrada będzie budowana w standardzie 2x3.