To będzie duża zmiana w układzie komunikacyjnym w centrum kraju – powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej S12. Pobiegnie od węzła Łódź Południe, gdzie S8 krzyżuje się z autostradą A1, do węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74. Jest decyzja o finansowaniu tego przedsięwzięcia. To jednocześnie zielone światło dla ogłoszenia przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.
– To około 60 km nowej drogi S12, która skomunikuje Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią. Skróci też czas przejazdu pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz skomunikuje województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie – mówi Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Według prognoz GDDKiA, po oddaniu drogi do ruchu będzie z niej korzystało ok. 40 tys. pojazdów na dobę, w tym pojazdy ciężarowe.
Nowy odcinek ma mieć ok. 60 km długości w przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Wkrótce ruszą prace przygotowawcze do budowy tego odcinka. Do końca I kwartału ma być ogłoszony przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, wówczas podpisanie umowy byłoby możliwe w III kwartale 2023 r., a w 2025 r. złożony zostałby wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wybrany w przetargu wykonawca wskaże możliwe warianty przebiegu nowej drogi, z których zostanie wybrany wariant najkorzystniejszy. Dla tego wariantu zostanie uzyskana decyzja środowiskowa.
– Realizacja S12 przez Tomaszów Mazowiecki aż do A1 przyczyni się do zwiększenia efektywności transportowej i rozwoju gospodarczego południowej części województwa łódzkiego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W październiku 2022 r. zakończyły się prace nad studium sieciowym układu dróg szybkiego ruchu w centralnej części województwa łódzkiego. Realizacja odcinka o długości ok. 60 km, będącego przedłużeniem istniejącej drogi ekspresowej S8, ma strategiczne znaczenie w komunikacji lokalnej. Odciąży sieć drogową, przechodzącą przez centra miejscowości i poprawi warunki życia ich mieszkańców – uzasadnia GDDKiA. Zmieni także uwarunkowania dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów.
Nowa droga zmieni połączenie z Dolnego Śląska do Warszawy. Zamiast wybieranej obecnie trasy S8 – węzeł Łódź Południe – A1 – A2 (mocno obciążoną ruchem) wygodna będzie także dalsza podróż S8 aż do Warszawy. Droga przejmie tym samym część ruchu z A2 między Warszawą i Łodzią oraz z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim.
Z kolei dalszy przebieg nowej trasy do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu S12 i S74 ułatwi sprawny przejazd od strony Wielkopolski w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego.