Oferty na budowę ostatnich czterech odcinków autostrady A1 poznamy 30 sierpnia. Łódzki oddział GDDKiA formalnie ogłosił przetarg. Wykonawcy mogą szykować oferty na jeden lub kilka odcinków w trybie zaprojektuj i buduj. Kierowcy pojadą kompletną autostradą A1 w 2021 roku.
W środę minister infrastruktury i budownictwa zapowiedział skierowanie do przetargu ostatniej, niewybudowanej części autostrady A1. Chodzi o 80 km między Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową. Trasa ma być realizowana w podziale na pięć odcinków. Przetarg na pierwszy z nich ogłosił już śląski oddział GDDKiA. Na cztery pozostałe (jeden przetarg w czterech częściach) obejmujące w sumie blisko 64 km drogi, postępowanie prowadzi oddział łódzki. Ogłoszenie wraz z dokumentacją jest już dostępne dla potencjalnych wykonawców.
To, podobnie jak wszystkie obecnie ogłaszane przez GDDKiA przetargi, postępowanie jednoetapowe w trybie zaprojektuj i wybuduj. Jak podaje GDDKiA, przyszły wykonawca otrzyma informacyjnie przygotowaną wcześniej dokumentację i PFU i na tej podstawie będzie mógł zrealizować zadanie, przygotowując niezbędną dokumentację techniczną i projektowej, następnie budując autostradę.
Chodzi o cztery odcinki: odc. A węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe dł. 15,84 km, odc. B węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk dł. 24,21 km, odc. C węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko dł. 16,72 km, węzeł Radomsko – granica województw śląskiego – dł. 7,02 km. Wszystkie odcinki maja już wydane zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Droga betonowa
Odcinek od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski, czyli istniejąca obecnie tzw. stara autostrada będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe, podobnie jak obecnie, trasa ma mieć po cztery pasy ruchu w każdym kierunku. Na odcinkach B, C i D zamiast obecnych dwóch pasów kierowcy otrzymają po trzy pasy ruchu na każdej jezdni, a w miejsce jednopoziomowych skrzyżowań powstaną bezkolizyjne węzły. Wybudowane be dana przecięciu autostrady z DW-484 w Kamieńsku i z DK-42 w Radomsku.
Pasy jezdni będą szerokie na 3,75 m, a pas awaryjny ma mieć 3 m. Do tego 5 m w pasie rozdziału. Podobnie jak już wybudowana autostrada miedzy Strykowem i Tuszynem trasa będzie miała nawierzchnie z betonu cementowego. - To powinno zapewnić jej trwałość na 30-40 lat – mówił zapowiadając przetarg Krzysztof Kondraciuk, szef GDDKiA.
Maksymalnie 38 miesięcy na realizację
Na oferty od wykonawców GDDKiA czeka do 30 sierpnia. Najkorzystniejszą z nich wybierze stosując kryteria: cena – 60 proc., właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni – 9 proc., równość podłużna nawierzchni – 8 proc. personel wykonawcy - 6 proc., termin realizacji kontraktu – 12 proc., zagospodarowanie gruntu rodzimego – 5 proc.
Wykonawca nie powinien przekroczyć przy realizacji okresu 38 miesięcy. Zainteresowani powinni wnieść wadium w kwocie 7,5 mln zł.
Połączenie portów z południem Europy
Kompletna autostrada północ – południe zwiększy dostęp polskich portów na Bałtyku z południa Europy. Będzie miała także znaczenie gospodarcze dla regionów, przez które przebiega. Na terenie województwa łódzkiego autostrada A1 będzie miał 167,3 km.
Całym nowym fragmentem autostrady A1 - zarówno na terenie łódzkiego, jak i Śląska – powinniśmy pojechać w 2021 roku.