Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach rozstrzygnął przetarg na budowę nowego wiaduktu nad torami w Lublińcu. Obiekt ma powstać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906. Inwestycja powinna ruszyć w 2023 roku.
Samorząd województwa śląskiego rozpisał przetarg we wrześniu tego roku. Chodzi o rozbiórkę obecnego obiektu na ul. Powstańców Śląskich i budowę nowego wiaduktu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w Lublińcu. Po otwarciu ofert okazało się, że wszystkie wykraczają poza budżet Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który wyniósł 30 mln zł – w tym pozyskane fundusze z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Udało się jednak znaleźć brakujące środki i poznaliśmy najkorzystniejszą ofertę. Jeżeli nie będzie odwołań, to zadanie zostanie powierzone Przedsiębiorstwu Wielobranżowemu Banimex z Będzina.
Firma wyceniła prace na 41,9 mln zł.
Wykonawca będzie miał 26 miesięcy na realizację całego przedsięwzięcia. Zgodnie z harmonogramem, nowy wiadukt ma zostać oddany na przełomie 2024 i 2025 roku. Roboty rozpoczną się od rozbiórki starego wiaduktu. Następnie zaplanowano wymianę instalacji podziemnych – rurociągów i linii komunikacyjnych.
Nowy wiadukt zachowa długość poprzednika – 174,9 metra. Będzie to konstrukcja pięcioprzęsłowa o szerokości 15 metrów. Obiekt zaprojektowano w postaci stalowego przęsła łukowego z dwuprzęsłowymi, ciągłymi ustrojami belkowo-płytowymi na dojazdach do łuku.
Istniejący wiadukt drogowy z 1975 roku to dziesięcioprzęsłowa konstrukcja złożona z prefabrykowanych belek typu Płońsk oraz żelbetowej płyty o szerokości 13,42 m. Każdą z podpór pośrednich stanowią dwa żelbetowe słupy stężone górą za pomocą belki oczepowej. Podpory skrajne stanowią betonowe przyczółki zagłębione w nasypie. Konstrukcję przęseł oparto na podporach z wykorzystaniem stalowych łożysk stycznych. Zwiększony ciężki ruch i postępująca degradacja obiektu przez kolejne lata spowodowało, że podjęto decyzję o całkowitej jego rozbiórce i budowie nowego, w tym samym miejscu.