Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

„Macierewiczówki” – inwestycje o wielkim czy niewielkim znaczeniu?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 02.02.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

„Macierewiczówki” – inwestycje o wielkim czy niewielkim znaczeniu?
fot. MON

 

Rząd chce, aby Ministerstwo Obrony Narodowej, czyli resort kierowany przez Antoniego Macierewicza, mógł finansować inwestycje drogowe, na każdej kategorii dróg, ważne z punktu widzenia obronności kraju. Jednak czy te przedsięwzięcia będą istotne dla regionów? – Patrząc z punktu widzenia możliwości sfinansowania inwestycji na drogach gminnych i powiatowych wejście w życie ustawy będzie miało znikome znaczenie dla samorządów, z uwagi na wielkość środków przewidzianych na realizację ustawy – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Bernadeta Skóbel, radca prawny, kierownik Działu Monitoringu Prawnego i Ekspertyz Związku Powiatów Polskich.
Jak wynika z projektu ustawy, łączne przybliżone wydatki z budżetu resortu obrony narodowej na budowę i przebudowę inwestycji na drogach znaczenia obronnego w latach 2018-2028 wyniosą ok. 240,5 mln zł. Oznacza to, że w latach 2018-2021 ma na ten cel zostać przeznaczone 105,5 mln zł, a w latach 2022-2028 przewiduje się wydawać co roku 22,5 mln zł. Efektem tego ma być to, że w latach 2018-2021 rocznie budowane będzie 6,5 km drogi, przebudowywane 7 km, a także przebudowywany będzie jeden obiekt mostowy rocznie.

Cieszyć się czy bać?

Te kwoty powodują, że najprawdopodobniej realizacji tych projektów gminy czy powiaty nawet nie odczują. W przypadku inwestycji drogowych to niewiele. Pozostaje jeszcze dodatkowy problem w obecnej formie proponowanej ustawy na który zwraca uwagę ZPP. – Należy zauważyć, że w odniesieniu do dróg powiatowych, gminnych i wewnętrznych, które mają być wpisane do wykazu brak regulacji, które gwarantowałyby tym podmiotom rekompensaty z tytułu szkód związanych z przejazdem pojazdów w celach obronności i bezpieczeństwa, w sytuacji w której Minister Obrony Narodowej nie wystąpi z inicjatywą remontu lub przebudowy tej drogi. Obecnie drogami o znaczeniu obronnym mogą być drogi krajowe lub drogi wojewódzkie – drogi klas A, S lub GP. Drogi tych klas spełniają wyższe wymagania techniczne, niż większość dróg pozostających w zarządzie powiatów, gminy czy osób prywatnych – komentuje Bernadeta Skóbel.

– W odniesieniu do dróg wewnętrznych wątpliwości budzi również fakt możliwości ingerowania w prawo własności osób prywatnych na podstawie niepodlegającego ogłoszeniu zarządzenia – alarmuje ZPP.

Jedynym aspektem, który może być odczuwalny dla powiatów i gmin może być ten dotyczący obiektów mostowych. – Być może z ustawy skorzystają pojedyncze jednostki samorządu, które dzisiaj mają problem np. z utrzymaniem i remontami obiektów mostowych, a które to obiekty mogą mieć znaczenie dla potrzeb obronnych kraju. Remont czy przebudowa tego typu obiektów z reguły jest kosztochłonna – komentuje Bernadeta Skóbel.

Nic wielkiego

Wprowadzenie regulacji może też być swoistym załataniem dziury jaka powstała po zeszłorocznym obcięciu środków na realizację inwestycji w ramach Programu rozwoju dróg gminnych i powiatowych. Jak zauważa przedstawicielka ZPP – tylko w samym 2017 r. było ich mniej o 200 mln zł. Jednak na realizację inwestycji przewidzianych w nowelizacji ustawy o drogach publicznych w 2017 r. planuje się jedynie kwotę niespełna 11 mln zł.

– Celem wejścia w życie ustawy jest poprawa bezpieczeństwa kraju. Nie wiemy, które drogi zostaną wpisane do wykazu dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków zatem nie jesteśmy w stanie oszacować, czy środki przewidziane w projekcie są realne. Zestawiając jednak wielkość środków w poszczególnych latach oraz przedstawione w projekcie szacowane koszty remontu i budowy 1 km drogi czy koszty przebudowy obiektu mostowego nie są to spektakularne kwoty. Raczej obawiamy się sytuacji, że drogi gminne czy powiatowe zostaną po prostu wpisane do wykazu, ale MON nie będzie zainteresowane prowadzeniem jakichkolwiek inwestycji na tych drogach – podsumowuje Bernadeta Skóbel.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5