Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Małe firmy mają krócej czekać na pieniądze. OIGD: dobry kierunek, idźmy krok dalej

| Elżbieta Pałys źródło: RI 31.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Małe firmy mają krócej czekać na pieniądze. OIGD: dobry kierunek, idźmy krok dalej
fot. fotolia

Zobacz więcej na temat:

Branża drogowa
OIGD
Firmy drogowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało przepisy, które mają ograniczyć zjawisko zatorów płatniczych i chronić, zwłaszcza mniejsze firmy, przed zbyt długim oczekiwaniem na zapłatę faktury. Przedstawiciele branży drogowej pozytywnie oceniają proponowane zmiany. Wskazują przy okazji na dodatkowe kwestie, które wymagają pilnego uregulowania.
Dobiega końca etap konsultacji publicznych projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Zmiany w Prawie zamówień publicznych, Kodeksie postępowania cywilnego, ustawach o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o finansach publicznych, czy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych maja poprawić płynność finansową zwłaszcza podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Jak wskazano w raporcie BIG InfoMonitor z problemem zaległych płatności boryka się około połowa przedsiębiorców. Oczekiwanie na płatność wpływa na kondycję finansową przedsiębiorców i ogranicza ich możliwości inwestycyjne.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii chce temu przeciwdziałać. Pod koniec września skierowało do konsultacji publicznych projekt odpowiednich przepisów.

Urząd zapłaci w ciągu 30 dni

MPiT chce m.in., żeby maksymalny termin na uregulowanie płatności przez duży podmiot na rzecz mniejszego kontrahenta wynosił 60 dni, z kolei instytucje publiczne miałyby obowiązek regulować płatności najpóźniej w ciągu 30 dni.
Dodatkowo, najwięksi przedsiębiorcy musieliby raportować do Ministerstwa Finansów jaką cześć faktur płaci w terminie do 30 dni, jaka w ciągu 60 a ile płatności reguluje po tym okresie. Ministerstwo podawałoby takie informacje do publicznej wiadomości.

Przedsiębiorcy, którzy nie otrzymaliby zapłaty przez okres 120 dni, nie musieliby płacić od tej kwoty podatków PIT i CIT – kwota ta pomniejszałaby przychody wierzyciela, a jednocześnie zwiększałaby podstawę opodatkowania dłużnika.

Pozytywnie proponowane zmiany oceniła Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa. – Przewidziane w projekcie zmiany z pewnością wpłyną na poprawę płynności finansowej firm, w szczególności MŚP, co powinno przynieść wymierne korzyści dla całej gospodarki – wskazuje Izba. Zauważa jednocześnie, że na poprawę w tym zakresie mogłyby wpłynąć także inne, oczekiwane przez branżę, zmiany.

Obligatoryjna zaliczka, wadium odpowiednie do skali inwestycji

Chodzi przede wszystkim o obligatoryjność udzielania zaliczek. Korzystanie z nich jest istotne zwłaszcza w przypadku robót budowlanych i usług wymagających przedpłat. Zaliczki te, żeby zwiększyć możliwości finansowe firm, powinny być zabezpieczane gwarancją tylko powyżej określonej kwoty.

Izba postuluje też, by obniżyć maksymalną wysokość wadium oraz gwarancji należytego wykonania umowy. Zamawiający chętnie korzystają z maksymalnych, dopuszczonych przepisami kwot, niezależnie od skali inwestycji. OIGD stoi na stanowisku, że tak wadium, jaki zabezpieczenie należytego wykonania umowy powinny być powiązane z wielkością i charakterem zamówienia.

Problemem wymagającym poprawy są także nieregularne płatności ze strony inwestorów. Dla małych firm długi okres oczekiwania na zapłatę za już wykonane prace oznacza konieczność kredytowania inwestycji. Nie wszystkie firmy są w stanie to udźwignąć. Ten akurat problem występuje przede wszystkim przy zadaniach realizowanych na zlecenie samorządów, które nierzadko praktykują jedną płatność, realizowana dopiero na zakończenie prac.

Inna sprawa to procedura, którą należy przejść, żeby w ogóle doszło do wystawienia faktury. Przed tym trzeba przejść zwykle długotrwałą procedurę związaną z odbiorami. To kolejny problem, który należałoby rozwiązać.

Większa płynność, większy (faktyczny) potencjał wykonawczy

Zdaniem Izby zrzeszającej głównie małe i średnie firmy drogowe, warto się też pochylić nad problemem zwalniania części należytego wykonania umowy, wraz z ukończeniem kolejnych części prac. Takie rozwiązanie mogłoby istotnie poprawić płynność finansową przedsiębiorców, umożliwiając im staranie o gwarancje, czy środki na wadium w kolejnych przetargach. Dużym problemem wielu firm jest bowiem to, że mimo posiadanego potencjału wykonawczego, nie są one w stanie ubiegać się o kolejne zamówienia, gdyż wyczerpał się ich potencjał finansowy, czyli zdolność do przedstawienia gwarancji czy wpłaty wadium.

Według OIGD, poza poprawą sytuacji przedsiębiorców, takie rozwiązania sprzyjałyby także obniżeniem cen oferowanych w przetargach. A ten argument, patrząc na otwarcia ofert w ostatnim okresie, wydaje się mieć niebagatelną wagę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS