Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Maleje liczba roszczeń podwykonawców drogowych

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 12.09.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Maleje liczba roszczeń podwykonawców drogowych
fot. GDDKiA

 

W perspektywie 2007 – 2013 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała 4132 zgłoszenia dotyczące roszczeń podwykonawców, usługodawców i dostawców. W obecnej perspektywie takich zgłoszeń jest 164.
Kwota na jaką zgłosili roszczenia podwykonawcy w poprzedniej perspektywie to 2 mld 700 mln zł. Spośród ponad czterech tysięcy zgłoszeń, w 2725 przypadkach roszczenia zostały uznane. W sumie inwestor publiczny wypłacił podwykonawcom 1 mld 432 mln zł. – Oznacza to, że roszczenia były w większości uzasadnione – mówił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas konferencji zorganizowanej w ramach inicjatywy „Chcemy uczciwego budownictwa” w Warszawie. – To jest rozmiar krzywd, jakich doznali podwykonawcy w ramach realizacji kontraktów w poprzedniej perspektywie – dodał.

Na razie skala roszczeń niewielka

Jak informował szef resortu infrastruktury, w obecnej perspektywie wpłynęły 164 zgłoszenia od podwykonawców zaangażowanych w realizację inwestycji drogowych. Kwota, o którą wnioskują przedsiębiorcy to 98 mln zł. Liczba zgłoszeń gdzie dokonano wypłat to 10, wypłacona kwota to 2,8 mln zł.

– Jesteśmy na początku perspektywy – przyznaje Szmit, jednak dodaje, że wartość zrealizowanych robót w obecnym unijnym okresie budżetowym to kilkanaście miliardów złotych.

Mówiąc o problemach na linii generalny wykonawca – podwykonawca wiceminister wskazuje na dwa problemy. Pierwszy to wiarygodność generalnego wykonawcy. – Najważniejsze jest, by konkursy wygrywały firmy, które są w stanie zrealizować zadania w terminie, z zachowaniem dobrej jakości, dobrze współpracując z Generalną Dyrekcją i rzetelnie wywiązując się ze swoich zobowiązań w stosunku do podwykonawców. To pierwszy krok, by uniknąć problemów, które wszyscy pamiętamy z pierwszej perspektywy.

Tym celom ma służyć wypracowany we współpracy z branżą wzór umowy, który – jak stwierdził wiceminister – preferuje wiarygodnych wykonawców oraz staranne badanie najniższych cen. – Jest granica [ceny – dop. red.], poniżej której nie da się uczciwie wykonać zadania – mówił Jerzy Szmit. – Nie chcemy przez lata ponosić fatalnych konsekwencji tego, że skusi nas to, że ktoś wykona wielki kontrakt nie za 800, lecz za 600 mln zł.

Drugi element, z którym mogą wiązać się problemy na budowach dotyczy firm bez własnego potencjału w Polsce. – Jasno chcemy mówić tym firmom, że jeśli nie będą miały swojego własnego potencjału wykonawczego, to nie mogą funkcjonować na naszym rynku.

Zmienione prawo i wymogi inwestora

Od 1 czerwca tego roku zmieniły się przepisy Kodeksu cywilnego w zakresie solidarnej odpowiedzialności inwestora i generalnego wykonawcy za wynagrodzenie podwykonawcy, który wcześniej został zgłoszony zamawiającemu. z kolei Generalna Dyrekcja wprowadziła obostrzenia dotyczące umów między wykonawcami i podwykonawcami, które zatwierdza jako zamawiający. Inwestor krajowy określił jakie zapisy w tych umowach są zabronione. Wskazał też co musi się w nich znaleźć.  

I tak GDDKiA nie pozwala na wprowadzanie paragrafów, które przerzucałyby na podwykonawcę (lub dalszego podwykonawcę) odpowiedzialność (ryzyko) związaną z realizacją kontraktu. Nie godzi się też na zapisy, na mocy których podwykonawca zrzekałby się roszczeń związanych z wynagrodzeniem za wykonanie dodatkowych robót.

To co musi się znaleźć w zatwierdzonej przez GDDKiA umowie to m.in. wartość wynagrodzenia oraz warunki, na podstawie których może ono ulec zmianie. – Wydaje się, że to rzecz oczywista, ale w dotychczasowej praktyce bardzo różnie to wyglądało. Chcemy z tą praktyką skończyć – tłumaczył Jerzy Szmit. Termin płatności zapisany w umowie z podwykonawcą nie powinien być dłuższy niż 30 dni od wystawienia faktury. Te zapisy nie mogą stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa.

GDDKiA z kolei przyjęła zobowiązanie do publikowania listy podwykonawców na poszczególnych kontraktach wykonywanych na jej zlecenie. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, w której nikt „nie przyznaje się” do podwykonawcy, który faktycznie pracował na budowie. Dzięki temu też firma podwykonująca prace będzie mogła upewnić się, że została zgłoszona inwestorowi.

Generalni wykonawcy będą też zobowiązani do przedkładania inwestorowi umów z podwykonawcami. Obecnie trwają prace nad wypracowaniem jednolitego wzoru takiej umowy. Jeśli natomiast umowa z podwykonawcą zostanie rozwiązana, konieczne będzie poinformowanie o tym fakcie inwestora. Generalny wykonawca będzie zobowiązany wtedy by dokonać inwentaryzacji robót, a następnie przedłożyć ja do zatwierdzenia inżynierowi kontraktu.

– To nie rozwiązuje wszystkich problemów, ale sporo już zostało zrobione – podsumował Szmit. Dodał też, że resort dostrzega problem z jakim borykają się obecnie generalni wykonawcy – chodzi o brak firm na rynku podwykonawczym.

Koalicja „Chcemy uczciwego budownictwa” ma na celu przeciwstawianiu się patologiom na rynku budowlanym, których ofiarami padają uczciwi przedsiębiorcy. Jej inicjatorem jest portal Muratorplus.pl Portal RynekInfratsruktury.pl jest jednym z sygnatariuszy porozumienia, do którego przystąpiło kilkanaście organizacji branżowych, w tym m.in. Railway Business Forum, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Stowarzyszenie Producentów Cementu czy Polska Izba Inżynierów Budownictwa. Patronat nad inicjatywą przyjęło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5