Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Małopolska

Małopolska: Odcinek S7 ze społeczną korektą

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.04.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Małopolska: Odcinek S7 ze społeczną korektą
fot. Aktron, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Odział krakowski GDDKiA w marcu ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji dla fragmentu S7, którego przebieg oprotestowali mieszkańcy Poradowa w gminie Miechów. Termin składania ofert mija 2 maja. Zadaniem wykonawcy tego zlecenia będzie m.in. przygotowanie wariantu zgodnego z oczekiwaniami lokalnej społeczności.
Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie uznana została skarga mieszkańców Poradowa na przyjęty wariant przebiegu S7 w okolicy ich miejscowości. Oznaczał on konieczność dokonania wyburzeń niektórych domów i budynków gospodarczych. Sąd uznał, że przyjęty przebieg trasy nie został wyczerpująco uzasadniony.

Sądowe rozstrzygnięcie pod znakiem zapytania postawiło całą ok. 56-kilometrową inwestycję S7 od Krakowa do granicy Małopolski z województwem świętokrzyskim. Napisaliśmy o tym TUTAJ 

Poradów nie był przeciwny drodze

– Sąd przyznał nam rację i nie wyobrażamy sobie innej sytuacji, niż wytyczenie na nowo trasy na tym odcinku S7 – podkreśla Józef Borkowski, sołtys Poradowa. Przypomina też, że już wiele lat temu mieszkańcy Poradowa zwracali uwagę na ich zdaniem najlepszy przebieg, jednak nikt nie chciał przyjrzeć się tej propozycji. – Sąd to zauważył, wskazując, że nasz wariant został rozpatrzony pobieżnie – podsumowuje sołtys.

Józef Borkowski zastrzega, że mieszkańcy Poradowa nigdy nie byli przeciwni budowie S7. Natomiast chodzi o to, że wariant przyjęty przez GDDKiA dotknąłby nie kilku rodzin, zmuszając do wyprowadzki, lecz co najmniej połowy mieszkańców Poradowa. Przebieg trasy i jej oddziaływanie z czasem doprowadziły do konieczności przesiedleń pozostałych mieszkańców żyjących w bliskim sąsiedztwie ruchliwej i głośnej drogi.

Ostatecznie decyzja środowiskowa dla tego kontrowersyjnego fragmentu S7 została wycofana i przygotowania tej części inwestycji ruszają od nowa.

Oprotestowany przebieg zostanie zmieniony

W marcu krakowski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID dla odcinka S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice. Opracowanie podzielono na dwie części.

W przypadku fragmentu od granicy do węzła Miechów (ok. 18,8 km) zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie ZRID dla przygotowanej w ramach zlecenia optymalizacji rozwiązania z koncepcji programowej, stanowiącej podstawę realizacji inwestycji w formule projektuj – buduj.

Z kolei druga część zlecenia dotyczy fragmentu trasy od węzła Miechów do węzła Szczepanowice. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji rozszerzonego Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego dla wskazanych wcześniej wariantów oraz opracowanie propozycji dwóch wariantów nowego przebiegu tej trasy. W tych pracach mają być wzięte pod uwagę wnioski mieszkańców Poradowa, które zostały ujęte w materiale stanowiącym analizę sugerowanej przez nich korekty przebiegu.

Ten przygotowywany fragment trasy będzie mierzył w zależności od przyjętego wariantu od ok. 4,4 km do 6,6 km.

Pozostałe odcinki S7 na realizacyjnym starcie

Dwa pozostałe fragmenty S7 to14-kilometrowy odcinek od węzła Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) oraz 18,3-kilometrowy od węzła Widoma (bez węzła) do Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska). W przypadku tych inwestycji procedury toczą się dalej. Zostaną uaktualnione dokumenty decyzji środowiskowej. Planowane jest też przeprowadzenie drugiego etapu postępowania przetargowego na ich wykonie. Przewiduje się, że ich budowy miałyby ruszyć w 2019 roku. Natomiast budowa odcinka od strony granicy z woj. świętokrzyskim ze względu na wszczęte właśnie prace przygotowawcze mogłaby zacząć się rok później.

Zgodnie z informacją przekazaną małopolskim mediom przez Tomasza Pałasińskiego – dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA, z Krakowa do Szczepanowic dojedziemy ekspresową S7 już w 2021 roku. Rok później również trasą o wyższej klasie technicznej dojedziemy do granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego. Oczywiście szef drogowej agendy bierze pod uwagę ryzyko opóźnień. Jednak mają one terminowe ograniczenie w postaci daty końca unijnej perspektywy budżetowej i okresu realizacyjnego PBDK, a więc granicznym rokiem jest 2023.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5