W Kurowie obok Nowego Sącza powstaje nowy most na Dunajcu. Niedawno inwestycja osiągnęła kamień milowy – konstrukcję obiektu nasunięto na przyczółek od strony Brzeska. Tym samym brzegi Dunajca zostały połączone. Jak informuje GDDKiA, następnym etapem budowy będzie wznoszenie pylonów oraz podwieszenie ustroju nośnego.
Prace nad powstającą w Kurowie przeprawą kontynuowano w warunkach zimowych. Ostatni element konstrukcji rozpoczęto nasuwać na przyczółek w poniedziałek 22 lutego, a kolejnego dnia zakończono tę operację. Jak informuje małopolski oddział GDDKiA, kolejnym etapem budowy będzie wznoszenie trzech pylonów oraz podwieszanie ustroju nośnego.
Jak podała GDDKiA w komunikacie, na każdy pylon przypada 36 want (lin) o długości od 33,57 do 87,71 m. Łączna długość want nowego mostu wyniesie 7310,4 m. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła. Odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m – 200 m – 200 m – 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki Dunajec. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki na czas realizacji obiektu, potem zostaną rozebrane. Konstrukcja jest posadowiona na dwóch przyczółkach i trzech podporach
Ponad 600-m obiektUmowa na budowę mostu w Kurowie podpisana została 10 czerwca 2019 r. Inwestycja ma być wykonana w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln zł.
Nowy obiekt zaprojektowany został zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Będzie położony poniżej starego obiektu i dłuższy od poprzednika o 200 m. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szer. 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu.
Nie tylko most, ale droga W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem. Zlokalizowany jest na odcinku pomiędzy Nowym Sączem a Brzeskiem, gdzie projektowana jest dwujezdniowa DK-75.
Oprócz budowy nowego mostu rozbudowana zostanie DK-75 do klasy GP. Przewidziano także: przebudowę skrzyżowania DK-75 z drogą gminną w Kurowie, parkingu z miejscem ważenia pojazdów, budowę 2 konstrukcji oporowych, przebudowę zjazdów indywidualnych, budowę zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych oraz rozbiórkę 3 przepustów drogowych i budowę nowych, rozbiórkę istniejącego mostu przez rzekę Dunajec, adaptację przyczółku istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórkę dojazdu do istniejącego mostu, budowę dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego, przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy.