Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Mamy ponad 2 tysiące kilometrów ekspresówek. Co jeszcze w tym roku?

| inf. pras. źródło: GDDKiA 07.11.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Mamy ponad 2 tysiące kilometrów ekspresówek. Co jeszcze w tym roku?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Oddane do ruchu w ostatnich miesiącach kolejne odcinki nowoczesnych dróg szybkiego ruchu pozwoliły przekroczyć próg 2000 km dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie mamy ich ok. 2038 km. W tym roku będą jeszcze kolejne kilometry. 
Połączony ekspresowo został Białystok z Warszawą, Trójmiasto z woj. mazowieckim a do końca grudnia przejdziemy z północy na południe w ciągu S3 od Szczecina przez Zieloną Górę, Legnicę i autostradę A4 do Bolkowa w okolicach granicy z Czechami. GDDKiA zapowiada, że ostatni kwartał zaowocuje kolejnymi przetargami na prace przygotowawcze (ok. 700 km) i realizację (ok. 130 km) następnych inwestycji.

Z Białegostoku do Berlina w 8 godzin

2018 r. to dokończenie połączeń dużych miast i regionów Polski, jak i możliwość omijania kolejnych aglomeracji i terenów silnie zurbanizowanych. Kierowcy korzystają już z połączenia Białegostoku w ciągu S8 aż do obwodnicy Warszawy. To nie tylko krótszy czas przejazdu ale także wyższy komfort i poziom bezpieczeństwa kierowców.

- Tylko przez ostatnie 3 lata udostępniliśmy kierowcom niemal 100 km nowo wybudowanych odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Wartości realizowanych na tych kontraktach robót przekroczyły 3 mld zł. Razem z wcześniej wybudowanymi fragmentami dwujezdniowej S8 z pasami awaryjnymi daje to ok. 180 km bezpiecznego połączenia pomiędzy stolicami Polski i Podlasia - mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Połączenie portów w Szczecinie z Ukrainą i Czechami


Tylko w ciągu ostatnich miesięcy kierowcy uzyskali ponad 100 km S3 w województwach lubskim i dolnośląskim. Do końca roku mają być otwarte kolejne blisko 45 km tej trasy - zapowiada inwestor. To pozwoli kierowcom podróżującym ze Szczecina na południe Polski ominąć aglomeracje Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i Legnicy, następnie przeciąć bezkolizyjnie autostradę A4 i dojechać do Bolkowa. Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim Chania na Krecie.

Dalsze odcinki S3 są już projektowane i będą powstawać sukcesywnie w 2021 i 2023 r. Południowy fragment S3 podzielono na dwa odcinki: węzeł Bolków – w. Kamienna Góra Północ mający ponad 16 km. Przebiega on przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r. Drugi, przygraniczny odcinek S3 w. Kamienna Góra Północ – w. Lubawka o długości ok. 15,3 km, planujemy udostępnić kierowcom w drugiej połowie 2021 r., a wartość robót wynosie prawie 880 mln zł.

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce, a więc zarówno odcinków już oddanych jak i tych projektowanych, jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.

Ekspresowo z Gdańska do woj. mazowieckiego i dalej na południe


Kolejne otwarcia dotyczyły S7.  - Najpierw do ruchu oddaliśmy 25-kilometrową obwodnicę Radomia omijającą miasto po jego zachodniej stronie. Przejazd nią pozwala zaoszczędzić co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt. Budowa kosztowała ok. 728,2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - informuje rzecznik GDDKiA.

Jeszcze przed świętem Wszystkich Świętych udostępniono kierowcom kolejne 40 km drogi ekspresowej S7 na Żuławach w dwóch fragmentach między Koszwałami a Elblągiem. Tym samym do dyspozycji jest ponad 203 km drogi ekspresowej aż do granicy z woj. mazowieckim. Tak jak przy poprzednich inwestycjach budowa była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to blisko 3,75 mld zł a dofinansowanie ponad 2 mld zł.

Dalsze odcinki S7 są w budowie lub wkrótce ruszy ich realizacja w terenie. Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km) a kolejne 7 km planujemy udostępnić jeszcze w tym roku. Trwa budowa 8-kilometrowego odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej. Kolejne odcinki S7, 73 km od granicy z woj. warmińsko-mazurskim aż do obwodnicy Płońska, są już w toku i planujemy oddać je do ruchu w połowie 2021 roku. Obecnie trwają procedury związane z uzyskanie zezwoleń na realizację a wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace w terenie.

- Podpisaliśmy umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km) a w przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r. - podaje GDDKiA.

W przygotowaniu jest ponad 57-kilometrowy odcinek od Płońska do obwodnicy Warszawy. Dla odcinka Płońsk - Czosnów opracowywana jest koncepcja programowa, a wiosną przyszłego roku ma być ogłoszony przetarg na realizację inwestycji (ten odcinek ma zapewnione finansowanie). Projektanci pracują także nad koncepcją programową dla odcinka Czosnów – Kiełpin, a na dalszy fragment trasy łączący się z obwodnicą Warszawy toczy się przetarg na opracowanie dokumentacji. S7 od Czosnowa do Warszawy jest obecnie poza limitem 135 mld zł przewidzianych na realizację zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23.

Przy zapewnieniu finansowania wylot z Warszawy w kierunku Gdańska mógłby zostać oddany do ruchu w drugiej połowie 2024 roku. Tym samym z Gdańska aż do Rabki Zdroju przejechalibyśmy drogą ekspresową i autostradą z wyjątkiem dwujezdniowego odcinka od Krakowa do Myślenic.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS