Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Marki

Marki czekają na obwodnicę. I remont głównej ulicy za 50 mln zł

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 04.03.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Marki czekają na obwodnicę. I remont głównej ulicy za 50 mln zł
fot. UM Marki

Więcej z regionu:

Marki

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Położona kilkanaście kilometrów pod Warszawą miejscowość Marki od lat zmaga się z ogromnym natężeniem ruchu na swojej głównej arterii, Al. Piłsudskiego. Mieszkańcy z utęsknieniem czekają na obwodnicę miasta, ale również na gruntowną przebudowę przecinającej Marki DK-8.
– Kluczowa dla miasta jest budowa obwodnicy. W tej chwili przez Marki przebiega DK-8 i to jest jedna z największych dróg, jeśli chodzi o obciążenie w kraju. Szacuje się, że w ciągu doby przejeżdża tamtędy 60-70 tys. pojazdów – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” burmistrz Marek, Jacek Orych. Trasa najprawdopodobniej zostanie oddana do użytku jesienią. Jak dodaje włodarz miasta, obwodnica uwolni miasto od większości ruchu tranzytowego i w dużej części od ruchu osobowego.

Burmistrz zauważa, że dla miasta istotna będzie liczba zjazdów z obwodnicy do Marek. Obecne założenie jest takie, że Marki będą obsługiwane przez trzy miejsca: węzeł Marki (centrum handlowe M1), węzeł Zielonka (który umożliwi dojechanie do centrum miasta od strony wschodniej – aktualnie miasto remontuje pod tym kątem drogi lokalne) oraz od strony Radzymina (istniejący odcinek DK-8).

Remont Al. Piłsudskiego – diametralna zmiana wizerunku

Osobnym zagadnieniem jest to, co stanie się po oddaniu obwodnicy z odcinkiem DK-8. – „Ósemka” przecina miasto na dwie części. Dlatego też chcemy w diametralny sposób zmienić Aleję Piłsudskiego w ulicę, która będzie łączyć miasto, a nie je rozdzielać. Kiedy obwodnica Marek zostanie oddana, wykonawca, w tym wypadku Astaldi, ma obowiązek wyremontowania DK-8 w ramach realizacji kontraktu na budowę S8 – tłumaczy nam burmistrz Marek.

Jak sam przyznaje, cele miasta wykraczają daleko poza położenie na drodze nowej nawierzchni. – Chcemy pootwierać boczne ulice, które w tej chwili są zamknięte. Naszym zamiarem jest też uspokojenie ruchu poprzez zmianę geometrii drogi, np. likwidację trzeciego pasa ruchu. Ponadto planujemy budowę ścieżek rowerowych, nowe chodniki, zainstalowanie nowoczesnego oświetlenia i zadbamy o małą architekturę – mówi Jacek Orych.

Burmistrz dodaje, że przedstawiony zakres jest ujęty w opracowywanym programie funkcjonalno-użytkowym. Marki prowadzą również konsultacje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w celu umożliwienia realizacji założeń koncepcyjnych. Wstępna szacowana wartość przebudowy wynosi około 50 mln zł.

Skąd wziąć pieniądze?

Jak dowiedział się portal „RynekInfrastruktury.pl”, część z puli, szacowanej na przebudowę głównej arterii Marek, pochodziłaby od GDDKiA, kolejna – z projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (miasto zakłada partnerstwo gmin w ramach realizacji projektu), a pozostałe – z budżetu miasta i środków spółek odpowiedzialnych za uzbrojenie terenu.

Jacek Orych przyznaje, że w Markach jest mnóstwo rzeczy niezbędnych do realizacji. – Dla wielu mieszkańców bolączką jest stan dróg – te w asfalcie mają swoje lata i przeszły w poprzedniej kadencji okres budowy kanalizacji sanitarnej, te gruntowe – proszą się o utwardzenie. To są ogromne koszty, dlatego staramy się szukać pieniędzy w zewnętrznych źródłach – tłumaczy w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.

Burmistrz podkreśla, że miasto, mimo ogromnych potrzeb, z realizacją inwestycji radzi sobie nieźle. – Mamy pierwszą schetynówkę w historii miasta, która połączy drogę krajową z drogą powiatową. W dwóch projektach drogowych wspiera nas finansowo powiat wołomiński – mówi. Jak dodaje, miasto otrzymało także fundusze na drogi rowerowe w ramach partnerstwa gmin i na dwa parkingi P&R, które są obecnie w procesie przetargowym, a powstaną do końca tego roku.

– Zmiany będą możliwe po oddaniu obwodnicy Marek do ruchu, czyli w przyszłym roku. Prawdopodobnie biorąc pod uwagę zakres i formułę realizacji będzie to pionierski projekt w Polsce – podkreśla Jacek Orych w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS