Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Lubuskie

Marszałek Lubuskiego: Wycinka drzew przy DW-278 uzasadniona

| Elżbieta Pałys źródło: RI 20.08.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Marszałek Lubuskiego: Wycinka drzew przy DW-278 uzasadniona
fot. o0o0xmods0o0o (2)

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na początku sierpnia głośna stała się sprawa wycinki drzew przy drodze wojewódzkiej nr 278 Sulechów – Konotop. W związku z planowaną inwestycją na drodze wojewódzkiej wycięta została aleja lipowa. Sprawa oburzyła wiele osób, w tym środowiska przyrodnicze. Na ich apel o wstrzymanie wycinki odpowiedziała marszałek województwa.
Drogą, która ma być przebudowana zarządza samorząd wojewódzki, jednak zgodę na wycięcie drzew, zgodnie z procedurą, wydala wójt gminy Trzebiechów. To ona była adresatką krytyki ze strony tych, którzy są przeciwni decyzji, w tym organizacji społecznych.

Przyrodnicy zwrócili się więc do marszałek województwa z prośbą o wstrzymanie wycinki dokonywanej na podstawie decyzji organu samorządu gminy. Marszałek na problem patrzy jednak inaczej.

W odpowiedzi na apel organizacji społecznych zauważyła, że każda ingerencja w przyrodę, niezależnie od jakiemu celowi miałaby służyć, musi być konsultowana z mieszkańcami i mieć racjonalne uzasadnienie. – W mojej ocenie, decyzja wójta gminy spełniła wszystkie te wymogi – napisała marszałek Elżbieta Anna-Polak. Podkreśliła, że decyzja była konsultowana z mieszkańcami gminy i konserwator zabytków. – Wójt gminy z pracownikami odwiedzili prawie 1.000 domów i mieszkań, prosząc o wyrażenie swojej opinii w tej sprawie na piśmie. Ponad 90 proc. mieszkańców opowiedziała się za przebudową drogi nr 278 i związaną z tym wycinką alei drzew w ciągu tej drogi – poinformowała.

Przyznała, że decyzja jest także uzasadniona. – Jestem za ochroną przyrody, ale w granicach rozsądku – stwierdziła marszałek.

Przywołała argumenty ZDW w Zielonej Górze. Wynika z nich, że drogi w ciągu DW-278 są istotną przyczyną wypadków, w tym ze skutkiem śmiertelnym. Dodatkowo ryzyko wypadków wzrasta ze względu na fakt, że drzewa naruszają skrajnię drogi. Nie pozwalają tez na zachowanie 6-metrowej, określonej przepisami szerokości drogi. – Modernizacja tej drogi nie byłaby możliwa w tak wąskim zakresie, na jaki pozwalały istniejące drzewa – napisała marszałek.

Zwróciła też uwagę, że stan zdrowotny ok. 70 proc. drzew przy DW-278 jest zły, a razem z wycinką planowane są nasadzenia nowych drzew, z tym że w odpowiedniej odległości od skrajni drogi.

– Droga nr 278 została więc przeznaczona do modernizacji, mimo wielu innych potrzeb inwestycyjnych na drogach całego regionu, ponieważ jej realizacja została społecznie zaakceptowana, a jej stan zagrażał życiu i zdrowiu użytkowników. Decyzja wójta w tej sprawie z dnia 5 czerwca 2017 r. jest prawomocna, bo nie została uchylona przez organ nadzoru. Wykonawca został wybrany, dlatego wszelkie działania zmierzające do wstrzymania inwestycji są mocno spóźnione. Podmiot, który wstrzymałby inwestycję na tym etapie, naraziłby się na koszty odszkodowań z tytułu roszczeń wykonawcy – czytamy w odpowiedzi udzielonej przez marszałek województwa.

Droga wojewódzka nr 278 leży w całości na terenie województwa lubuskiego. Ma 88 km długości i łączy Szklarkę Radnicką na DW-276 z DK-12 we Wschowie.

Mieszkańcy od dawna domagali się remontu trasy. Jeszcze przed ogłoszeniem przetargu na przebudowę drogi, w Trzebiechowie odbywały się pikiety mieszkańców domagających się remontu drogi. Lokalna społeczność demonstrowała m.in. pod hasłami „Żądamy remontu drogi 278” i „Zbyt wielu nas tu ginie”.

Przetarg na przebudowę dwóch odcinków DW-278 Sulechów – Konotop o długości ok. 6 km ruszył pod koniec lutego. Dotyczył dwóch zadań. Zadanie I dotyczy kilometraża 35+00 – 38+650, a zadanie II 52+400 – 56+300. W obu przypadkach wybrano ofertę Strabag Infrastruktura Południe z cenami odpowiednio 5,5 mln zł oraz 11,7 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS