Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska,Dolny Śląsk

Maszyna do drążenia tunelu na S3 już na placu budowy

| ep. źródło: RI 09.10.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Maszyna do drążenia tunelu na S3 już na placu budowy
fot. Porr/GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska
Dolny Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwsza z czterech maszyn, które będą drążyły ponad dwukilometrowy tunel w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra dotarł na pac budowy. To tzw. Jumbo Drill o długości 15 m.
Obecnie wiertnica tunelowa znajduje się na portalu południowym. Posłuży do zabezpieczenia skarp portali.

Liczący 2,3 km długości tunel zaplanowany jest w ciągu drogi ekspresowej nr 3 między Kamienną Górą i Lubawką. Zostanie wykonany między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. Będzie najdłuższym tunelem pozamiejskim w Polsce.

W ramach tego odcinka ekspresowej trójki powstanie jeszcze jeden tunel o długości 320 m. Ten zaplanowany jest w pobliżu miejscowości Gostków.

Jak wyjaśnia GDDKiA, drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę. Potrwa ok. 15 miesięcy, ale dodatkowe 3 miesiące trzeba doliczyć na przygotowanie portali.

Maszyna Jumbo Drill jest wyposażona w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Będzie używana do wiercenia otworów strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.

Inwestor podkreśla, że na S3 zastosowane będą najnowsze technologie stosowane w tunelach w Europie. Jumbo Drill może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia, by potem samodzielnie na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i wykonać wiercenie według założonego projektu, w sposób najbardziej efektywny.

Maszyna ma 15 m długości oraz 3,5 m wysokości. Same ramiona maszyny to liczą ok. 8 m. Sprzęt waży ponad 35 ton.

Maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm, a ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów. Wiertło może pracować z maksymalną prędkością 285 obr./min.

Za wykonanie tego odcinka odpowiada konsorcjum Porr. Kontrakt z wykonawcą został zawarty w październiku 2018 roku i jest wart ponad 1,5 mld zł.

Pod koniec sierpnia tego roku, po wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, wykonawca wszedł na plac budowy. Do wybudowania, oprócz tuneli, ma drogę ekspresowa z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu oraz w sumie 15 obiektów inżynierskich i 13 przejść dla zwierząt.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5