Pierwsza z czterech maszyn, które będą drążyły ponad dwukilometrowy tunel w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra dotarł na pac budowy. To tzw. Jumbo Drill o długości 15 m.
Obecnie wiertnica tunelowa znajduje się na portalu południowym. Posłuży do zabezpieczenia skarp portali.
Liczący 2,3 km długości tunel zaplanowany jest w ciągu drogi ekspresowej nr 3 między Kamienną Górą i Lubawką. Zostanie wykonany między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. Będzie najdłuższym tunelem pozamiejskim w Polsce.
W ramach tego odcinka ekspresowej trójki powstanie jeszcze jeden tunel o długości 320 m. Ten zaplanowany jest w pobliżu miejscowości Gostków.
Jak wyjaśnia GDDKiA, drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę. Potrwa ok. 15 miesięcy, ale dodatkowe 3 miesiące trzeba doliczyć na przygotowanie portali.
Maszyna Jumbo Drill jest wyposażona w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Będzie używana do wiercenia otworów strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.
Inwestor podkreśla, że na S3 zastosowane będą najnowsze technologie stosowane w tunelach w Europie. Jumbo Drill może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia, by potem samodzielnie na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i wykonać wiercenie według założonego projektu, w sposób najbardziej efektywny.
Maszyna ma 15 m długości oraz 3,5 m wysokości. Same ramiona maszyny to liczą ok. 8 m. Sprzęt waży ponad 35 ton.
Maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm, a ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów. Wiertło może pracować z maksymalną prędkością 285 obr./min.
Za wykonanie tego odcinka odpowiada konsorcjum Porr. Kontrakt z wykonawcą został zawarty w październiku 2018 roku i jest wart ponad 1,5 mld zł.
Pod koniec sierpnia tego roku, po wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, wykonawca wszedł na plac budowy. Do wybudowania, oprócz tuneli, ma drogę ekspresowa z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu oraz w sumie 15 obiektów inżynierskich i 13 przejść dla zwierząt.