Trzeba przeprowadzić dodatkowe analizy, które pozwolą na dopasowanie planowanej obwodnicy Łochowa do Obwodnicy Aglomeracyjnej Warszawy. Zmienić ma się m.in. planowany pierwotnie przekrój drogi. W związku z dodatkowymi analizami, przetarg na to zadania ma ruszyć w roku 2024, a realizacja powinna się zakończyć dwa lata później.
Budowa obwodnicy Łochowa w ciągu drogi krajowej nr 62 została zaplanowana w obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Na jej realizację przewidziano budżet w kwocie 142,2 mln zł.
Obecnie przez Łochów przebiegają dwie drogi krajowe – nr 62 oraz nr 50. Trasa nr 62, w ciągu której planowana jest obwodnica obecnie oddziela centrum miasta od jego południowo-wschodniej części zwanej Starym Łochowem. To właśnie tu, poprzez wpięcie do istniejącej drogi krajowej nr 62, ma się kończyć projektowana obwodnica.
Wyświetl większą mapę
Na etapie opracowywania dokumentacji planowaną trasę podzielono na dwa odcinki: pierwszy, tj. na zachód od przecięcia z istniejącą drogą krajową nr 50 i drugi – na wschód od skrzyżowania z DK-50. Pierwszy z odcinków pierwotnie planowany był jako droga w przekroju 2X2 (brano tez pod uwagę wariant 2+1), drugi 1x2.
Do tej pory dla planowanej trasy zostało opracowane zostało studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej. W lipcu 2017 roku prace te zlecono firmie Trakt.
Dla każdego z odcinków planowanej obwodnicy wypracowano po 2 warianty przebiegu, a podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w czerwcu ub. r. jako najkorzystniejszy wskazano
wariant przebiegu drogi tzw. W2Y.
Wstępnie zakładano, że w ostatnim kwartale 2019 roku zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
W międzyczasie na poziomie rządowym rozpoczęto jednak prace analityczne związane z Obwodnicą Aglomeracyjną Warszawy. Ta inwestycja będzie miała wpływ na ruch na planowanej obwodnicy Łochowa.
– W związku z powyższym podjęta została decyzja o przeprowadzeniu dodatkowych analiz i prac w zakresie dostosowania rozwiązań technicznych – wyjaśnia w odpowiedzi na interpelacje poselską Hanny Gil-Piątek i grupy posłów lewicy wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Chodzi m.in. o uwzględnienie skrzyżowań jednopoziomowych, zakresu oddziaływań i zabezpieczeń przeciwhałasowych oraz konstrukcji nawierzchni.
– Postanowiono zweryfikować przyjęte parametry techniczne dla dróg oraz wymagania dla obiektów inżynierskich, dostosowując wszystkie te parametry do zaktualizowanych danych dotyczących natężeń ruchu z uwzględnieniem perspektywy czasowej obejmującej oddanie do ruchu Obwodnicy Aglomeracji Warszawy – tłumaczy wiceminister.
Z tym wiąże się m.in. zmiana parametrów technicznych i uwzględnienie przekroju 1x2.
Zgodnie z obecnym harmonogramem, uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest w III kwartale 2021 r. Ta decyzja ostatecznie rozstrzygnie o przebiegu drogi i sposobie powiązania z terenami przyległymi.
Ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy – jak podał wiceminister – planowane są na 2024 r. Sama realizacja, planowana jest na lata 2026 – 2028.