Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Pomorskie,Gdynia

MI chce finansować Drogę Czerwoną i OPAT w ramach Via Maris, ale pojawiają się problemy

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.02.2018

PARTNER DZIAŁU


 

MI chce finansować Drogę Czerwoną i OPAT w ramach Via Maris, ale pojawiają się problemy
fot. Leonard Dolecki

Więcej z regionu:

Pomorskie
Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W trzecim kwartale br. gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma ogłosić przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla trasy Via Maris, która ma połączyć Gdynię z Władysławowem. Jej elementem ma być Droga Czerwona, o którą od lat zabiega Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG), oraz Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Obecnie trwają rozmowy w sprawie finansowania inwestycji, w które zaangażowany jest m.in. Port Gdynia, miasto, Ministerstwo Infrastruktury (MI) oraz lokalne samorządy.
Kłopotliwa inwestycja

– Prowadzimy rozmowy z miastem dotyczące odcinka między węzłem Gdynia Morska a węzłem Gdynia Północ. Leży on w granicach administracyjnych miejscowości – poinformował podczas konferencji wynikowej w Porcie Gdynia Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury. Jak zaznaczył przedstawiciel MI – w sprawie tej inwestycji pojawia się kilka problemów.

Kłopot dotyczą finansowania oraz formy w jakiej infrastruktura miałaby powstać. – Przepisy nie pozwalają generalnemu zarządcy dróg budować tras klasy GP czy niższych w granicach administracyjnych miast. Możliwa jest tylko budowa ekspresowej lub autostrad – mówi Kazimierz Smoliński. Jednak, z informacji sekretarza stanu w MI wynika, że budowa wspomnianego odcinka w klasie S powodowałaby problemy związane z połączeniem go z ulicami Hutniczą i Chylońską. – Na tym połączniu zależy miastu – zaznaczał.

– Chcemy zbudować odcinek Gdynia Morska – Gdynia Północ oraz Drogę Czerwoną wraz z przebudową estakady Eugeniusza Kwiatkowskiego z jak największym lub całkowitym finansowaniem ze Skarbu Państwa – deklarował Smoliński. – Gdynia nie jest w stanie sama zrealizować tych inwestycji polegając wyłącznie na środkach własnych, tak jak to, z budową podobnych dróg, zrobiono w Gdańsku czy w Szczecinie. Jest tak z uwagi, że jest ona najmniejsza z tych miejscowości – dodał.

Jak zapewnił wiceminister – tematem rozmów jest przede wszystkim finansowanie. – Decyzja polityczna już zapadła – stwierdził. Wspomniane drogi maja mieć przebieg podobny do tego, który został zaplanowany już wcześniej. Później mają rozpocząć się dyskusje z samorządami na temat lokalizacji trasy na odcinku Reda – Władysławowo.

Droga w ramach Via Maris

Zarówno fragment Gdynia Morska – Gdynia Północ, Droga Północna oraz Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej od Gdyni do Redy mają powstać w ramach budowy Via Maris, czyli drogi łączącej Gdynię z Władysławowem.
 
W trzecim kwartale br. gdański oddział GDDKiA ma ogłosić przetarg na STEŚ dla tej trasy. Na tę część prac przeznaczono ok. 1,7 mln zł. – Dokument będzie obejmował całą trasę. Jednak ciężko będzie w całości ją zrealizować w bieżącej perspektywie unijnej – komentował Smoliński. – Chcielibyśmy jak najszybciej przystąpić do realizacji przede wszystkim odcinka zabezpieczającego Port Gdynia – zaznaczył.

Klucz do rozwoju Portu Gdynia

Jak zaznacza zarówno ZMPG jak i strona rządowa – bez budowy trasy odpowiedni rozwój gdyńskiego portu jest zablokowany. – Nie ma dobrze funkcjonującego portu bez bardzo sprawnego układu komunikacyjnego, dlatego też budowa Drogi Czerwonej jest priorytetem rozwoju Portu Gdynia – podkreśla Adam Meller, prezes ZMPG.

– Kwestia infrastruktury dostępowej do portu zarówno w przypadku Gdańska jak i Gdy jest niezwykle ważna dla inwestorów. Jeśli infrastruktura w Gdyni będzie w takim kształcie jak teraz to duże inwestycje, które planuje ZMPG się nie udadzą – komentował Kazimierz Smoliński. – Dodatkowo trasa jest ważna dla samych mieszkańców. Zdarzają się sytuacje kiedy Trasa Kwiatkowskiego całkiem się blokuje – dodawał.

Zarządowi gdyńskiego portu zależy przede wszystkim na odpowiednim rozwoju i powiększeniu swoich możliwości przeładunkowych. Kluczem jest jednak infrastruktura dostępowa. – Dobrze funkcjonujący układ drogowy podnosi zdolność konkurencyjną portu w Gdyni, stwarzając szansę na przyciągnięcie zarówno gestorów ładunków, jak i inwestorów – mówił Adam Meller.

Droga czerwona

Droga Czerwona ma mieć długość około 7 km. Projekt jej budowy podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy obejmuje ok. 3,5-kilometrowy odcinek od węzła Gdynia Północ (w rejonie ul. Puckiej) do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Drugi natomiast ma być przedłużeniem tego odcinka o kolejne 3,5 km do ronda Karlskrona, gdzie powstaje nowy terminal promowy. Szacunkowe koszty budowy Drogi Czerwonej to obecnie około 700-800 mln zł.

10 listopada 2017 roku Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk". To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym (poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich) portu morskiego w Gdyni z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową. Ostateczny termin wykonania tego studium, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, minie 31 października br.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS