Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Miasta: Jednorazowe wsparcie ważne, ale trzeba systemowej zmiany

| Elżbieta Pałys źródło: RI 29.07.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Miasta: Jednorazowe wsparcie ważne, ale trzeba systemowej zmiany
fot. pixabay.com/pl/WikimediaImages

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ruszył już nabór wniosków w ramach Funduszu Inwestycji Samorządowych. To ważny krok, by naprawić zdewastowane finanse samorządowe, ale trzeba dalej idących rozwiązań – wskazuje Unia Metropolii Polskich. Chodzi o systemową zmianę polegającą na większym udziale w podatkach.
Wprowadzany przez rząd Fundusz Inwestycji Samorządowych, który ma zrekompensować ubytki w samorządowych kasach spowodowane pandemia koronawirusa jest wart 12 mld zł. 27 lipca ruszył nabór wniosków w ramach którego rozdysponowana ma być połowa tej kwoty. Z tych 6 mld zł 5 mld ma być przeznaczonych dla gmin a 1 mld dla powiatów. Wiadomo, że gminy wiejskie i miejsko-wiejskie mają otrzymać wsparcie wynoszące co najmniej pół miliona. Pieniądze te mają być kapitałem do wykorzystania na dowolny cel inwestycyjny, w tym mi.in. na drogi czy tabor komunikacji miejskiej.

Wnioski – do 10 sierpnia – przyjmują wojewodowie, a środki mają być na kontach samorządów najpóźniej we wrześniu.

Pozostałe 6 mld zł – ma być rozdysponowane w oddzielnym naborze przez Prezesa Rady Ministrów. Te środki będą adresowane na konkretne inwestycje.

Dobrze, ale niewystaraczająco

Swoje stanowisko w sprawie rządowego wsparcia przedstawiła Unia Metropolii Polskich. Fundusz Inwestycji Samorządowych/Lokalnych jest ważnym krokiem do naprawy zdewastowanych finansów samorządowych – podkreśliła. Zaznaczyła jednak, że jednorazowa pomoc to za mało.

Jak wynika z opublikowanego przez UMP stanowiska, miasta zrzeszone w Unii mają szansę otrzymać w sumie 829 mln zł w ramach alokacji pierwszej transzy funduszu. Ta kwota nie będzie w stanie zrekompensować ubytków w dochodach spowodowanych zmianami systemowymi.

Jak wskazano, wskutek zmian prawa z 2019 r. miasta UMP tracą ponad 1,7 mld zł rocznie tylko z tytułu dochodów z podatku PIT – chodzi o obniżenie stawki tego podatku z 18 do 17%, zwiększenie kwoty kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnienie z PIT osób do 26. roku życia. „Łącznie, w wyniku powyższych zmian, samorządy zostały pozbawione na trwałe 6,1 mld zł - tj. 11% dochodów z PIT zaplanowanych na 2020 r.” – piszą największe miasta.

Do tego dochodzą koszty ekonomiczne i społeczne związane z przeciwdziałaniem pandemii.

„Rozwijający się kryzys gospodarczy wpływa na wysokość i ściągalność dwóch największych źródeł dochodów – podatków dochodowych (PIT i CIT) oraz podatków i opłat lokalnych” – czytamy w stanowisku. Jak wyliczono, dochody z PIT na koniec czerwca 2020 roku były o ok. 8% niższe niż uzyskane w pierwszej połowie 2019 roku.

Metropolie apelują o wprowadzenie systemowego rozwiązania, ważnego dla stabilności dochodów w największych samorządach. Chodzi o zwiększenie udziału gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych PIT o 4,44 p.p. tj. z 38,16% do 42,6% oraz udziału powiatów w PIT o 0,88 p.p. tj. z 10,25% do 11,13%.

Co do poprawy

UMP zaznacza, że docenia powiększenie Funduszu Inwestycji Samorządowych/Lokalnych o dodatkowe 6 mld złotych (z pierwotnie planowanych 6 mld do 12 mld zł). Wskazuje jednak na aspekty, które pogarszają te dobrą ocenę rządowego programu.

Są to: nieadekwatne – zdaniem Unii – obniżenie wsparcia dla miast na prawach powiatu (średnio jest to 7% planowanych wydatków majątkowych wobec 12% dla pozostałych gmin) i niejednoznaczne kryteria podziału środków w ramach drugiej transzy Funduszu, co skutkuje całkowitą uznaniowością podejmowanych decyzji.

Unia Metropolii Polskich liczy na korekty w rządowej uchwale przyjętej 23 lipca.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5