Kontynuacja współpracy w ramach projektów Rail Baltica i Via Baltica oraz harmonizacja kwestii socjalnych w transporcie drogowym były głównymi tematami rozmów ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka i ministra transportu i komunikacji Litwy Rokasa Masiulisa. W spotkaniu, które odbyło się 5 września 2017 r., uczestniczyła także wiceminister Justyna Skrzydło.
Rail Baltica priorytetem w skali UE
Minister Adamczyk podczas spotkania poinformował ministra Masiulisa o etapach modernizacji polskich odcinków Rail Baltica. Ministrowie potwierdzili, że kluczowe jest zapewnienie finansowania projektu Rail Baltica. Wskazali na przepustowość tej linii, która może i powinna zostać wykorzystana szczególnie przez transport towarowy.
– W drugim kwartale tego roku oddaliśmy do użytku odcinek Warszawa – Sadowne. Z satysfakcją pragnę potwierdzić, że dalsze odcinki do Białegostoku i do Ełku mają już zabezpieczenie finansowe ze źródeł UE. Konsekwentnie realizujemy ten projekt – powiedział Adamczyk.
Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa – Białystok – Ełk – Trakiszki – granica państwa z Litwą o długości ok. 340 km, zaś długość całego szlaku między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1000 km. Jednocześnie szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.
Współpraca w ramach Via Baltica
Ministrowie rozmawiali także o współpracy w zakresie budowy priorytetowego dla transgranicznej komunikacji – szlaku drogowego Via Baltica. Przebieg trasy na terytorium Polski w części zbieżny jest z drogą Via Carpatia, który zapewni połączenie Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji oraz Ukrainy. Ministrowie podkreślili skuteczność koordynacji działań dotyczących budowy S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko po stronie polskiej oraz drogi A5 Kowno-Kalwaria po stronie litewskiej w ramach Via Baltica. Szef MIB zadeklarował, że Polska zrealizuje całą trasę w standardzie drogi ekspresowej do 2022 r. Dodał, że do 2025 roku powinien zostać oddany do użytku polski odcinek szlaku Via Carpatia od granicy z Litwą do granicy ze Słowacją.
– Wierzymy, że oba państwa w istotny sposób przyczynią się do budowy spójności Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez realizację szlaków Via Baltica i Via Carpatia – podsumował minister A. Adamczyk. Zwrócił także uwagę na duże zainteresowanie tą inicjatywą państw bałkańskich oraz Iranu.