Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Są propozycje MI ws. waloryzacji kontraktów [pobierz]

| Jakub Madrjas źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Ministerstwo Infrastruktruy 03.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Są propozycje MI ws. waloryzacji kontraktów [pobierz]
Fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Po wielu miesiącach oczekiwań Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało propozycje dotyczące waloryzacji kontraktów. Według obecnej wiedzy, dotyczyć one będą tylko nowych umów.
Ministerstwo Infrastruktury wydało komunikat w sprawie "propozycji dotyczących waloryzacji nowych kontraktów". Jak podkreślono, zostały one przygotowane pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i PKP Polskie Linie Kolejowe we współpracy z Prokuratorią Generalną RP, Głównym Urzędem Statystycznym, Urzędem Zamówień Publicznych i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jak zapowiada ministerstwo, propozycje będą wkrótce dostępne na stronach internetowych GDDKiA oraz PKP PLK.

Waloryzacja comiesięczna, do 5% wartości kontraktu


Jak czytamy w informacji, zgodnie z propozycjami waloryzacja kontraktów będzie comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość wyniesie do 5% kontraktu, a będzie ona obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS. Te dane posłużą do stworzenia tzw. koszyków waloryzacyjnych, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych. Wśród wskaźników branych pod uwagę w tworzeniu koszyków znajdą się m.in. ceny produkcyjne paliwa, stali, kruszywa, średnie wynagrodzenia pracowników branży i inflacja.

– Propozycje były wyczekiwane przez branżę budowlaną. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów. Wiemy, że nie jest możliwe sprawne realizowanie kontraktów bez odpowiedniej polityki dotyczącej kontraktów. Modernizujemy polskie drogi i polską kolej. Dzisiejsze propozycje, przedstawione przez GDDKiA i PKP PLK SA są wyrazem dbałości o to, aby ta modernizacja mogła przebiegać sprawnie i bez zakłóceń – dodał szef resortu.

– Osiągnięcie takiego rezultatu nie byłoby możliwe bez udziału w pracach Prokuratorii Generalnej RP, GUS-u, UZP i CUPT-u. Bardzo dziękuję tym instytucjom za zaangażowanie w tę ważną sprawę – podkreślił A. Adamczyk.

Szczegóły propozycji w PKP PLK

W propozycji dotyczącej waloryzacji kontraktów PKP PLK czytamy, że waloryzacja będzie:
• Comiesięczna – rozliczana wraz z wystawionym PŚP (przejściowym świadectwem płatności).
• Obliczana na podstawie ogólnodostępnych wskaźników publikowanych przez GUS.
• Obliczana wg ustalonego koszyka kolejowego.
• Limitowana kwotą równoważną ±5% Wartości Robót netto.

Kolejowy Koszyk Waloryzacyjny będzie składał się ze wskaźnika CPI, robocizny, paliwa, cementu, stali oraz kruszywa. PLK podkreśla, że dokonano symulacji waloryzacji dla kilkunastu aktualnie realizowanych projektów o wartości od 17 do 420 mln złotych. Wyliczona według propozycji wysokość waloryzacji wyniosła od 2,9% do 6,6% (średnio 3,7%).

W propozycji czytamy, że w umowach zawieranych pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą i dalszymi podwykonawcami trzeba będzie zawrzeć postanowienia przewidujące waloryzację w oparciu o wskaźniki GUS dla: cen towarów i usług konsumpcyjnych (jako CPI) oraz minimum dwóch innych wskaźników wybranych z tabeli koszyk waloryzacyjny, przy czym wagi/ współczynniki dla poszczególnych wskaźników będą ustalane bilateralnie przez strony umowy, a ich suma wyniesie 50%. 

Szczegóły propozycji w GDDKiA

W propozycja rozwiązania dla branży drogowej przyjęto następujące podstawowe założenia:
• Wprowadzenie wzoru opartego na „koszyku waloryzacyjnym” przy założeniu, że cena kontraktowa jest waloryzowana zgodnie z Matrycą Ryzyk.
• Koszyk waloryzacyjny składa się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, które to elementy dodatkowo są znacząco podatne na tendencję zmiany koniunktury.
• Skład koszyka: paliwo, robocizna, cement, asfalt, stal i kruszywo (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami). 
• Wagi elementów „koszyka” obliczone na podstawie analizy opartej o Katalogi Nakładów Rzeczowych dla głównych robót objętych kontraktem.
• Pozostały zakres robót objętych kontraktem, które nie zostały uwzględnione przy obliczaniu wag będzie waloryzowany w oparciu o wskaźnik CPI.
• Sporządzenie wzoru: dla kontraktów o nawierzchni trasy głównej w konstrukcji bitumicznej oraz trasy głównej w konstrukcji z betonu cementowego.
• Waloryzacja rozpoczyna się wraz z pierwszą fakturą za roboty a datą odniesienia jest termin przypadający na 14 dni przed złożeniem ofert przez Wykonawcę.
• Wzory oparte o istniejące od lat wskaźniki GUS. 

Szczegółowe propozycje Ministerstwa Infrastruktury można pobrać poniżej:

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5