Ponad ćwierć miliarda złotych jest warta najtańsza oferta na projekt i budowę obwodnicy Gostynia. Spośród pięciu ofert tę z najniższą ceną złożyło konsorcjum Mirbud i Kobylarnia.
Oferta złożona przez konsorcjum na czele z Mirbudem ma wartość 246,832 mln zł. Jako jedyna mieści się w budżecie GDDKiA, który wynosi 267,289 mln zł.
Pozostałe oferty złożyli: Budimex – 289,737 mln zł, Mota Engil Central Europe – 297,616 mln zł, Strabag – 294,625 mln zł i Porr – 324,686 mln zł.
Wszyscy oferenci zadeklarowali pięcioletni okres gwarancji oraz skrócenie terminu realizacji o trzy miesiące. W praktyce o wyborze wykonawcy zdecyduje więc cena.
Obwodnica ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 12. Jest zaplanowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Ma być wykonana w ciągu 39 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach budowy obwodnicy Gostynia powstanie nowy odcinek drogi klasy GP o długości 17 km. Obwodnica będzie miała jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz odcinkowo jeden kierunek poszerzony o drugi pas.
Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 12. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, odciążony zostanie układ komunikacyjny, zwiększy się także przepustowość w mieście.
Zrealizowane zadanie wpłynie na warunki ruchu pomiędzy Lesznem a Jarocinem.