Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Mnożą się pytania wokół przyszłości poboru opłat

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 05.09.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Mnożą się pytania wokół przyszłości poboru opłat
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na niespełna dwa miesiące przed dniem, w którym wygaśnie umowa z obecnym operatorem systemu poboru opłat drogowych, z różnych stron docierają sygnały, które tworzą raczej obraz chaosu niż planowych działań. Nikt nie mówił, że będzie łatwo. Wręcz przeciwnie.
O tym, że w nocy z 2 na 3 listopada 2018 roku stery Krajowego Systemu Poboru Opłat Drogowych ma przejąć Skarb Państwa dowiedzieliśmy się na rok przed tą datą. Według wcześniejszych planów, właśnie na rok przed wygaśnięciem umowy z Kapschem przejmowanie systemu miał rozpoczynać nowy operator wybrany w przetargu (chodziło o to, by miał 12 miesięcy na przejęcie systemu).

W nowej sytuacji trzeba jednak było unieważnić trwający przetarg i zmienić przepisy tak, by możliwe było powierzenie zadań związanych z zarzadzaniem Krajowym Systemem Poboru Opłat Drogowych Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego.

Wciąż szukają współpracowników

Odpowiednie przepisy Sejm przyjął w grudniu ub. roku. Na początku stycznia weszły one w życie. Pod koniec kwietnia GITD ogłosił przetarg na obsługę manualnego poboru opłat na autostradzie A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Obecnie tę usługę także świadczy Kapsch. Na odcinek A2 wpłynęły dwie oferty. Tańszą złożył Intertoll Construction, droższą konsorcjum Kapsch Road Services i Egis Project Polska. Najkorzystniejsza oferta jeszcze nie została wskazana, unieważniono natomiast postępowanie dotyczące obsługi bramek na A4 – powodem było przekroczenie planowanego budżetu przez jedyną ofertę (złożyło ją konsorcjum z Kapschem). Nowy przetarg na to – zdawałoby się najprostsze zadanie – nie został ogłoszony. Na razie nie wiemy więc kto będzie pobierał opłaty na bramkach od 3 listopada.

Pod koniec czerwca, czyli na niewiele ponad 4 miesiące przed „godziną zero” GITD zdecydował się na zaangażowanie doradcy, który pomoże przejąć system poboru opłat od strony ekonomiczno-finansowej i biznesowej. Inspekcja, powołując się na pilną potrzebę udzielenia zamówienia, w związku ze skomplikowaniem systemu i brakiem odpowiednich zasobów, skorzystała ze skróconego terminu na składanie ofert.

Oferty w przetargu uzasadnianym „stanem pilnej konieczności” otwarto 10 lipca. Doradzać chce tylko jedno konsorcjum z Węgier, ale po niemal dwóch miesiącach od złożenia propozycji nie rozstrzygnięto jeszcze przetargu.

Z wolnej ręki szybciej

Z kolei bez przetargu, w ramach negocjacji bez ogłoszenia, 28 sierpnia udzielono zamówienia na świadczenie usługi przejęcia i eksploatacji Elektronicznego Systemu Poboru Opłat Instytutowi Łączności. Zamówienie jest warte 441 mln zł. W zakres usługi wchodzi m.in. zapewnianie i dostarczanie OBU, obsługa użytkownika, naliczanie opłat, rozliczanie, wspieranie czynności kontrolnych, zarządzanie majątkiem czy szkolenia.

Dlaczego w trybie bez ogłoszenia? Jak podano, „GITD dołożył wszelkich starań, by móc to zadanie w możliwie największym stopniu realizować samodzielnie, w tym zatrudniał i nadal zatrudnia wykwalifikowanych pracowników posiadających wiedzę z obszaru teleinformatyki, jednakże niemożliwe okazało się zatrudnienie wymaganej liczby osób, co więcej – zdobycie kwalifikacji umożliwiających realizację omawianych zadań wymaga szkolenia i dostępu do obecnego systemu, zaś postępowanie prowadzone uprzednio przez GDDKiA wykazało, iż czas niezbędny na wdrożenie pracowników to min. 6 miesięcy”.

Jak dalej wyjaśnia Inspektorat, ustawa o drogach publicznych umożliwia powierzenie niektórych zadań związanych z poborem opłat np. instytutom badawczym i z tej możliwości chciano skorzystać od razu. „Jednakże zarówno Grupa Ministerstwa Cyfryzacji, tj. MC, COI, IŁ, NASK (w lutym 2018 r..), jak i strony porozumienia wstępnego, tj. IŁ i NASK (w lipcu 2018 r.) odmówiły zawarcia porozumienia”.

Szczególnie – jak wskazano – rezygnacja Instytutu Łączności i NASK z lipca to okoliczność, której zamawiający nie był w stanie przewidzieć, więc 19 lipca przesłano zaproszenie do negocjacji do Instytutu Łączności. Ten, jeszcze przed zawarciem umowy – 20 sierpnia – dokonał otwarcia ofert w postępowaniu także prowadzonym bez ogłoszenia, dotyczącym świadczenia różnych usług związanych z przejęciem systemu poboru opłat, w tym np. utrzymania KSPO, obsługi telefonicznego centrum obsługi klienta, czy świadczenie usługi transmisji danych.

Tymczasem, jak informował dwa dni temu Dziennik Gazeta Prawna, trybowi wyboru Instytutu Łączności przygląda się Urząd Zamówień Publicznych. Dziś z kolei portal TVN24.pl donosi, że sprawą interesuje się również NIK i ABW. Według informacji, do których dotarł wspomniany portal, kwestionowanie niekonkurencyjnego trybu wyboru było jednym z ryzyk wskazanych w podsumowaniu audytu przeprowadzonego w tym temacie przez Państwową Wytwornię Papierów Wartościowych. PTPW wskazywała także na niemożność szczegółowej identyfikacji wszystkich zagadnień potrzebnych do przejęcia systemu i trudności w uzyskaniu porozumienia co do zakresu prac, ze względu na wielość zaangażowanych podmiotów. Według informacji tvn24.pl, przywołany raport wprost wskazuje na zagrożenie niezachowaniem ciągłości poboru opłat drogowych.

Dodatkowo, portal podaje, że w związku z przejmowaniem systemu doszło do kilku dymisji kluczowych osób, w tym zastępczyni szefa GITD, Olga Tworek.

Będzie klapa czy się uda?

Scenariusz, w którym ciągłość poboru opłat zostaje przerwana kosztowałby Skarb Państwa sporo i to nie tylko na utracie wizerunku - chodzi średnio o 5 mln zł dziennie. Wydaje się mało prawdopodobne, by do niego dopuszczono. Z drugiej strony trudno uwierzyć, w dopięcie wszystkiego w tak krótkim okresie. 

Cały czas możliwe jest jeszcze przedłużenie umowy z obecnym operatorem, bo taka ewentualność została zastrzeżona w kontrakcie. – Jako Kapsch jesteśmy gotowi wspomóc płynne przejęcie i kontynuowanie operacji w takim zakresie, w jakim to będzie niezbędne. Mamy zasoby, wiedzę, kompetencje i jesteśmy jedyną instytucją w Polsce, która w tak krótkim czasie może zapewnić ciągłość poboru opłat. Czas działa na niekorzyść wszystkich. System funkcjonuje, ale zgodnie z obecną umową, w tej konfiguracji i z tym operatorem może działać do nocy z 2 na 3 listopada – mówił nam w lipcu prezes Kapsch Krzysztof Cywiński. – Mamy zasoby, mamy możliwości, ale nie do nas należy decyzja w jakim stopniu można skorzystać z tej naszej oferty. My jesteśmy gotowi, ale nie będziemy gotowi wiecznie – podkreślił.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5