Nawet 350 drzew udało się ocalić dzięki poprowadzeniu niespełna 6-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej numer 414 na Opolszczyźnie po nowym śladzie. „Stara droga” jest obecnie częścią malowniczej ścieżki rowerowej.
Modernizacja drogi wojewódzkiej numer 414 łączącej Prudnik z Opolem ruszyła w 2005 roku. Prace były prowadzone stopniowo, w ciągu 10 lat przebudowano 8 odcinków (harmonogram prac prezentujemy niżej). Do modernizacji zostały tylko fragmenty: Lubrza-Prudnik oraz Biała-Dobroszewie. Chodzi o tzw. Aleję Lipową. – To niesłychanie niebezpieczny odcinek, zawężony przez 350 drzew, z czego około 250 to pomniki przyrody. Początkowo brano pod uwagę koncepcję dwustronnej lub jednostronnej wycinki. Były one dyskutowane z Zarządem Województwa Opolskiego i Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska – tłumaczy Arkadiusz Branicki z biura prasowego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.
Branicki zauważył, że w międzyczasie zmieniło się podejście do inwestycji drogowych. Coraz większy nacisk kładziemy obecnie na ochronę środowiska. – Dzięki tej zmianie powstał trzeci wariant realizacji inwestycji. Zakładał ominięcie dotychczasowej jezdni i wybudowanie pełnowymiarowej drogi wojewódzkiej w nowym śladzie. Ta opcja uzyskała akceptację wszystkich zainteresowanych stron i została zrealizowana w latach 2018-2019. Dodatkową korzyścią stał się fakt, że „stara droga” jako ścieżka rowerowa stała się częścią 15-kilometrowej, malowniczej trasy łączącej Prudnik z zamkiem w Mosznej – wyjaśnia Branicki i dodaje, że „nowa, szeroka droga zyskała sympatię kierowców, ale to właśnie ścieżka rowerowa, zyskała szczególną sympatię turystów i rowerzystów”.
W ramach przebudowy Alei Lipowej powstała nowa droga o długości 5,7 km. Zbudowane zostały m.in. cztery zatoki autobusowe (dwie w Dobroszewicach i dwie w Lubrzy), przebudowano trzy skrzyżowania czy zbudowano oświetlone przejścia dla pieszych z azylami: jedno w Dobroszewicach i jedno w Lubrzy. Zdaniem części ekspertów jednym z niewielu mankamentów inwestycji są rozmieszczone wzdłuż drogi żółte barierki. Skąd taki kolor? – Barierki zostały wykonane zgodnie z instrukcją. Skoro zwracają uwagę, to znaczy, że spełniają swoją funkcję, bo są widoczne – uważa A. Branicki.
Roboty na Alei Lipowej ruszyły w grudniu 2018 roku i trwały niespełna rok. Pochłonęły 31,3 mln złotych, z czego prawie 27 mln złotych wyniosło dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Same roboty budowlane kosztowały 30 mln złotych; 1,2 mln złotych wydano na wykup gruntów, a ponad 0,2 mln złotych na nadzór inwestycji, której wykonawcą inwestycji był DROG-BUD z Częstochowy.
Harmonogram prac DW 414:
2005 rok – Krobusz; 2006-2008 r. – Obwodnica Białej; 2008 r. – Odcinek Dzików-Smolarnia; 2009 r. – Odcinek Górki-Winów; 2010-2011 r. – Odcinek Smolarnia-Krobusz; 2011-2012 r. – Odcinek Przysiecz-Dzików; 2013-2014 r. – Odcinek Krobusz-Biała; 2015 r. Odcinek – Górki-Chrząszczyce