GDDKiA planuje zmiany w obrębie miejsc obsługi podróżnych przy drogach szybkiego ruchu. Pojawić się mają m.in. rampy do odśnieżania, a lepszemu odpoczynkowi ma sprzyjać ograniczenie hałasu z drogi.
Administrator dróg krajowych przeprowadził ankiety wśród użytkowników miejsc obsługi podróżnych. Uwzględniając m.in. wnioski z udzielonych odpowiedzi, GDDKiA zapowiedziała zmiany na miejscach służących wypoczynkowi w czasie podróży. Skorzystają m.in. kierowcy pojazdów ciężarowych.
Planowany jest m.in. audyt MOP-ów przy autostradach i drogach ekspresowych pod kątem liczby miejsc parkingowych dla ciężkich pojazdów. Już rozpoczęte zostały prace, które mają na celu zwiększenie komfortu wypoczynku kierowców samochodów ciężarowych, m.in. poprzez ograniczenie hałasu dochodzącego z drogi.
Na MOP-ach mają się także pojawić urządzenia do odśnieżania pojazdów – chodzi o specjalne rampy lub zautomatyzowane urządzenia. GDDKiA poinformowała, że trwają już pierwsze przetargi, w których pilotażowo zapisano konieczność ustawienia jednego z tych urządzeń w ciągu 12 miesięcy od przekazania nieruchomości przyszłemu dzierżawcy MOP. Taki wymóg dotyczy MOP-ów: Mszana Południe, Woźniki Wschód i Zachód na A1 oraz Racula Zachód na S3. Dla S8 Kołaki i Kossaki oraz DK-8 Biernatki Wschód i Zachód zapisano konieczność zamontowania takich urządzeń w ciągu roku od stwierdzenia przez GDDKiA takiej potrzeby.
Podobny zapis, gwarantujący wykonanie urządzenia do odśnieżania w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby ma się także pojawić w kolejnych przetargach na dzierżawę MOP-ów.
Kierowcy mają też być lepiej informowani o miejscach gdzie można odpocząć. W ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem opracowywane jest rozwiązanie, na podstawie którego użytkownicy otrzymają informację o odległości do najbliższego MOP-u oraz znajdujących się na nim dostępnych miejscach parkingowych. Takie dane będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści wzdłuż dróg krajowych.
GDDKiA badała potrzebę rozbudowy MOP-ów o dodatkowe, strzeżona, płatne miejsca z możliwością ich rezerwacji. Że jest to dobre rozwiązania stwierdziło 32 proc. ankietowanych, choć respondenci nie przewidują, że sami regularnie korzystaliby z takiej usługi. Natomiast 29 proc. korzystałoby z niej, pod warunkiem jej rynkowej ceny. Potrzeby takich miejsc nie widzi 23 proc. użytkowników dróg podróżujących pojazdami ciężarowymi.