Pod koniec 2017 roku miały się zakończyć roboty związane z budową mostu na Wyspę Sobieszewską. Obiekt będzie jednak gotowy później niż pierwotnie zakładano. Na mocy podpisanego aneksu do umowy, termin zakończenia prac wydłużono do 30 kwietnia 2018 r.
Jak poinformowała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, jeżeli prace będą przebiegać zgodnie z założeniami, nowy most zostanie oddany do użytku w czerwcu 2018 roku.
Chodzi o obiekt, który zastąpi obecnie funkcjonujący most pontonowy łączący Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. W jego miejscu powstaje most zwodzony. Obiekt będzie miał 173 metry długości, a wraz ze skrzydłami aż 181,5 m.
Rozpiętość przęseł zwodzonych zaplanowano na 59,5 m, a szerokość ustroju niosącego to 14,92 m. Jezdnia ma mieć szerokość 7 m. Przęsło mostu zwodzonego będzie się otwierało w czasie 2 minut.
Budowa etapami
Budowa mostu została podzielona na trzy główne obszary. Pierwszy obejmuje infrastrukturę zewnętrzną, czyli drogową oraz sieciowo-instalacyjną. Drugi związany jest z obsługą, czyli wykonaniem budynku sterowni odpowiedzialnej za obsługę mostu, natomiast trzeci, najważniejszy i zarazem najtrudniejszy obszar prac obejmuje wszystkie prace prowadzone na wodzie, czyli m.in. wykonanie podpór stałych oraz komór zawierających elementy hydrauliczne, które są odpowiedzialne za podnoszenie części ruchomych mostu.
Jak informuje DRMG, w kwestii wykonania infrastruktury zewnętrznej prace na wyspie przebiegają w sposób ciągły. Zarówno roboty związane z instalacją sieciową, jak i umacnianiem nabrzeża zostały już zakończone, poza obszarem, który będzie trzeba wzmocnić po demontażu starego mostu pontonowego. Prace te wykonywane będą dopiero na końcu realizacji. Roboty drogowe związane z budową nowego układu drogowego również zmierzają ku końcowi.
Bez opóźnień realizowany jest również drugi obszar związany z budową sterowni.
Trzeci najmniej zaawansowany
Najwięcej pracy wymaga jeszcze realizacja trzeciego, najbardziej skomplikowanego obszaru budowy. W tym przypadku zaawansowanie prac sięga ok. 70 proc.
Najtrudniejszym technologicznie etapem jest budowa dwóch komór usytuowanych na torze wodnym – poinformowano w komunikacie. Na nich będą osadzone sterowniki i siłowniki hydrauliczne odpowiedzialne za poruszanie elementami ruchomymi mostu. Dodatkowo, prac przy komorach nie można wykonywać jednocześnie. Dlatego też wyznaczono tu trzy etapy, obecnie kończy się przygotowanie do pierwszego. W najbliższym czasie wylane zostaną ściany komory. – Szacujemy, że montaż komór zakończy się pod koniec lutego, wówczas konstrukcja mostu gotowa będzie do posadowienia konstrukcji stalowej – podaje w komunikacie DRMG.
Następnie na terenie budowy prowadzone będą prace wykończeniowe związane m.in. z montażem wyposażenia mostu (barierki, wpusty, dylatacje, instalacje elektryczne, teletechniczne i deszczowe na
moście), a także wykonaniem robót drogowych na moście oraz ułożeniem ostatniej warstwy ścieralnej na całym zakresie drogowym.
Po wykonaniu automatyki i sterowani mostu rozpocznie się przeprowadzenie prób i odbiorów mostu zwodzonego. Natomiast po udostępnieniu przejazdu przez nowy most zwodzony, wykonawca robót rozpocznie rozbiórkę starego mostu pontonowego z infrastrukturą drogową oraz przebudowę pozostałego po nim nabrzeża rzeki.
Koszt realizacji inwestycji wynosi ok. 58 mln zł. wykonawcą robot jest konsorcjum firm Metrostav, Vistal Gdynia oraz Vistal Infrastructure. Partner konsorcjum ¬Vistal - ma obecnie kłopoty finansowe.