Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Mosty - Polska

Mosty dla regionów będą też dla miast na prawach powiatu

| Elżbieta Pałys źródło: RI 18.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Mosty dla regionów będą też dla miast na prawach powiatu
fot. Krzysztof Kundzicz, commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju planuje włączyć do programu Mosty dla regionów także miasta na prawach powiatów. Wydłużony ma być także termin na składanie wniosków. Do tej pory wpłynęło ich zaledwie kilka.
Chodzi o rządowy program, którego celem jest wsparcie budowy nowych mostów w ciągach dróg zarządzanych przez samorządy – na drogach gminnych, powiatowych lub wojewódzkich, jednak bez miast na prawach powiatu.

Jeśli samorząd zdecyduje się na budowę mostu, może liczyć na dotację w kwocie 80 proc. wartości przedsięwzięcia. W tym roku dofinansowywane są dokumentacje dla tych inwestycji, potem ma być dotowana także budowa.

W całym okresie realizacji programu – do roku 2025 – na samorządowe mosty ma być przeznaczona kwota 2,3 mld zł. Rząd wskazał wprawdzie inwestycje priorytetowe – jest ich 21 – ale program jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych samorządów.

Kilka wniosków do tej pory

Nabór ruszył w sierpniu. – Program Mosty dla Regionów cieszy się sporym zainteresowaniem wśród samorządów – poinformowało nas Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. – Do tej pory wpłynęło do ministerstwa kilka wniosków, a wiemy z rozmów z samorządami, że kolejne wnioski są w trakcie przygotowania – stwierdza na potwierdzenie wcześniejszej tezy resort odpowiedzialny za realizację programu. Można dyskutować czy „kilka” wniosków to dużo, faktem jest jednak, że do zakończenia obecnego naboru pozostało jeszcze sporo czasu – kończy się on 29 marca.

Ministerstwo rozważa jednak przedłużenie tego terminu. Częściowo może to wynikać z faktu, że planowane są jeszcze zmiany w programie. MIiR planuje bowiem dostawać program do przyjętej w październiku ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych – w ramach tej ustawy w kolejnych latach będą finansowane inwestycje mostowe. W ramach tego dostosowania do Mostów do regionów będą mogły aplikować miasta na prawach powiatu – i to jest dobra wiadomość. Gorsza to ta, że podobnie jak w ustawie o FDS, wyłączone pozostaną miasta, które są siedzibą województw.

Program mostowy niewątpliwie jest potrzebny – samorządom, zwłaszcza małym, brakuje pieniędzy na te kosztowne inwestycje. Czy jednak będą one w stanie skorzystać z programu?

80 proc. dotacji, ale… wciąż drogo

Okazuje się, że nawet 20 proc. wkładu własnego, przy kosztownej, czasem kilkusetmilionowej inwestycji, może być finansową barierą nie do pokonania dla małej jednostki. Samorządowcy zwracali na to uwagę podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego.

– Rząd z udziałem Polski powiatowo-gminnej tego programu nie zrealizuje – mówił jeden ze starostów. – Jeśli mam most na Bugu i wstępne szacunki mówią o koszcie 300-400 mln zł, to dla nas, dla powiatu, dołożyć 60 mln zł to niewyobrażalna kwota – stwierdził samorządowiec. – To musi wziąć na siebie rząd i ewentualnie zarządy województw. Bez takiego porozumienia nie zrealizujemy tego programu – wskazywał.

– My chcemy tych mostów, tylko jest pytanie o koszty – wtórował inny przedstawiciel powiatów. Myślenie o kosztach jest tym bardziej istotne, że jeśli dziś samorządy podejmą decyzję, by wnioskować o dotację na dokumentację dla nowej przeprawy, muszą mieć pewność, że będą miały - w określonej perspektywie czasowej - wkład własny także na roboty budowlane, w innym przypadku dofinansowanie do projektu trzeba będzie zwrócić, gdyż założony cel związany z rozwojem nie zostałby osiągnięty. 

Planowane otwarcie programu na miasta na prawach powiatu może okazać się szansą na jego większą efektywność.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5