Jest już umowa na projekt i budowę kolejnego odcinka Via Carpatii, czyli drogi ekspresowej S19 Lubartów – Lublin. GDDKiA zleciła prace firmie Mota Engil Central Europe.
To osiemnasty odcinek S19, na który podpisano umowę.
– Od dzisiaj odcinek Lublin – Lubartów jest w realizacji. Via Carpatia rusza na północ od Lublina w kierunku Białegostoku. Kolejne ważne wydarzenia przed nami. W tym roku oddamy do ruchu odcinki S19 między Lublinem a Rzeszowem – powiedział w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Podpisaliśmy umowę na realizację 18 odcinka przyszłej Via Carpatii. To w sumie blisko 210 km drogi ekspresowej S19. W przetargu na wyłonienie wykonawcy mamy kolejnych siedem odcinków tej trasy o łącznej długości ok. 93 km, a w tym roku ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców kolejnych ośmiu odcinków, dwóch w woj. podkarpackim i sześciu w woj. lubelskim – stwierdził Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Dodał, że to szósta umowa podpisana w tym roku, na odcinki o łącznej długości blisko 88 km i druga, która dotyczyła S19.
Oferta Moty Engil została wybrana spośród 12, które wpłynęły w tym przetargu. Podpisana umowa ma wartość 835,66 mln zł. Dotyczy zaprojektowania, uzyskania niezbędnych decyzji i budowy ok. 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa.
W ramach inwestycji powstaną m.in. cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację inwestycji, w tym uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Do czasu robót nie są wliczone okresy zimowe.
Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce.
Jadąc od strony Lubartowa w kierunku Lublina, w miejscu obecnego skrzyżowania DK-19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód.
Dalej droga ekspresowa S19 pobiegnie nowym śladem, omijając od wschodu Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 w stronę Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe.
Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Uzyskanie decyzji ZRID oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2022 roku, natomiast zakończenie robót przewidujemy w 2024 r.
Droga ekspresowa S19 przebiegać będzie częściowo przez tereny leśne, dlatego GDDKiA zawarła z Nadleśnictwem Lubartów porozumienie dotyczące zagospodarowania wód opadowych z pasa drogowego. Precyzuje ono warunki współpracy, dzięki której wody opadowe będą mogły być wykorzystane przez Lasy Państwowe m.in. do poprawienia wilgotności terenów leśnych. Przyczyni się to do przeciwdziałania skutkom suszy.
To było pierwsze tego typu porozumienie. W ślad za nim poszło porozumienie ramowe, które daje podstawę do podobnej współpracy także przy innych inwestycjach związanych z budową nowych odcinków dróg.