Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Dolny Śląsk

Mota Engil: Zaczynamy inwestycje w innych realiach, kończymy w innych

| Elżbieta Pałys źródło: RI 16.11.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Mota Engil: Zaczynamy inwestycje w innych realiach, kończymy w innych
fot. mat. pras.

Więcej z regionu:

Dolny Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Jeśli porównamy sytuację na rynku jaka miała miejsce wtedy, gdy zaczynaliśmy budowę S3 koło Jawora na Dolnym Śląsku z tą, jaka jest obecnie, gdy droga została oddana do ruchu, mówimy o zupełnie innych realiach – stwierdza Michał Piąstka, Dyrektor Pionu Produkcji Infrastruktury Zachód w firmie Mota Engil Central Europe. Przyznaje, że w obecnych warunkach rynkowych ukończenie drogi w terminie jest dla niektórych wykonawców dużym wyzwaniem.
W połowie października do użytku kierowców został udostępniony 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 Jawor – Bolków. Za jego realizację odpowiadała firma Mota Engil Central – Europe.

– Technicznie nie było to trudne zadanie – mówi reprezentujący wykonawcę Michał Piąstka. Przedsięwzięcie nie wymagało prowadzenia robót pod ruchem, czy budowy dużych obiektów mostowych. Największym wyzwaniem okazało się… kończenie inwestycji w trudnym okresie na rynku budowlanym.

Na wspomnianym odcinku, oprócz dwujezdniowej drogi, do wybudowania były m.in. dwa duże węzły drogowe. Oznaczało to konieczność wbudowania w krótkim okresie m.in. 280 tys. ton masy bitumicznej. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że w obecnej sytuacji, przy kumulacji różnych inwestycji, pozyskiwanie materiałów, jak i siły roboczej jest jednym z największych problemów, z jakimi mierzą się wykonawcy. Równolegle z tym idą rosnące koszty.

– Dyrektorzy kontraktów, którzy z inwestycjami drogowymi zawodowo związani są od wielu lat nie pamiętają okresu, w którym dostęp do materiałów budowlanych byłby tak trudny jak w ciągu ostatniego roku – przyznaje Michał Piąstka. Jak podkreśla chodzi przede wszystkim o to, by określoną ilość uzyskać w odpowiednim czasie. Potwierdza jednocześnie to, o czym najwięksi wykonawcy drogowi mówią od dawna – ceny asfaltu, cementu czy stali notują niemal historyczne wzrosty.

– W regionie dolnośląskim jesteśmy dość dobrze zabezpieczeni, mamy własną kopalnię granitu Górkę Sobocką, posiadamy również wytwórnie mas bitumicznych, co w znacznym stopniu uniezależnia nas od rynku – mówi przedstawiciel MECE. – Dziś mieć jak najwięcej własnych materiałów i pracowników, to najlepsza recepta na wyjście z kryzysu – stwierdza.

Cel: Zdążyć na czas

Przyznaje jednak, że żaden wykonawca nie jest w stanie wszystkich prac wykonać we własnym zakresie. Chodzi np. o przewierty, przebudowy elektryczne czy teletechniczne. Wymagają one użycia różnych, specjalistycznych materiałów czy urządzeń.. – To trzeba zlecić podwykonawcom – mówi Michał Piąstka i nie ukrywa, że w okresie spiętrzenia robót budowlanych nie jest z tym łatwo. Mowa o pracach, które wykonuje się na ostatnim etapie inwestycji, w którym presja czasu jest ogromna. Zwłaszcza gdy chce się zakończyć inwestycję, w terminie zgodnym z umową.

– Naszym dużym atutem jest to, że nie opóźniamy kontraktów – mówi przedstawiciel Mota-Engil. W obecnym okresie bywa to okupione dużym wysiłkiem, tak organizacyjnym, jak i finansowym. – Zawsze jednak dotrzymujemy terminów – dodaje.

Terminu dotrzymali także w przypadku S3 z Jawora do Bolkowa. Choć jak mówi przedstawiciel wykonawcy, inwestycję trzeba było kończyć w zupełnie innych warunkach niż te, które występowały w czasie zawierania kontraktu.

– Kontrakt skończyliśmy pod koniec 2018 roku, a wygraliśmy go w roku 2015 – zauważa nasz rozmówca. Tymczasem tylko w ciągu ostatniego roku ceny niektórych materiałów wzrosły o ok. 30 proc. – Jeśli porównamy sytuację, jaka była na rynku trzy lata temu i dzisiaj, to mówimy o zupełnie innych realiach – stwierdza Michał Piąstka. Problem całej branży – właściwa waloryzacja cen materiałów i usług - nie jest nadal rozwiązany mimo naszych wspólnych działań koordynowanych przez PZPB, i dotyka niemal wszystkich kontraktów, zwłaszcza zawieranych w latach 2015 – 2016. – Od momentu złożenia oferty do podpisania umowy zwykle mija kilka miesięcy, czas projektowania to kolejne miesiące ( mowa o formule design and build). Do faktycznego wejścia w teren często upływa półtora roku – wylicza przedstawiciel wykonawcy. – Ryzyko wzrostu cen jest realne i …duże. W ostatnim okresie jest bardzo odczuwane – przyznaje szef Infrastruktury Zachód w Mota-Engil.

Nie dziwi więc fakt, że firmy coraz częściej nie decydują się na podpisywanie umów mimo, że złożyły ważną ofertę. Na Dolnym Śląsku, w sąsiedztwie odcinka budowanego przez firmę Mota-Engil, rusza właśnie realizacja kolejnych dwóch fragmentów S3. – Składaliśmy ofertę na jeden z nich – mówi przedstawiciel firmy. – Pierwotnie mieliśmy tam piątą cenę, potem, po unieważnieniach innych ofert, znaleźliśmy się na drugim miejscu. Nie przedłużyliśmy jednak ważności oferty – mówi Michał Piąstka. Przyznaje, że decyzja miała związek z obserwowanym wzrostem cen, który na przestrzeni ostatniego roku był znacznie wyższy niż w latach poprzednich.

Fragment S5 też po otwarciu

Na Dolnym Śląsku firma ma w realizacji jeszcze sporo zadań, choć nie wszystkie wykonuje dla jednego inwestora. – W ramach Infrastruktury Zachód będziemy teraz realizować m.in. największą inwestycję w województwie lubuskim – most w Milsku nad Odrą, który powstanie na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze – mówi przedstawiciel firmy. Mota Engil jest także odpowiedzialna za dwa odcinki S5. Jeden z nich, Radomicko – Leszno, 9 listopada został oddany do ruchu.  

Firmie zlecono także budowę obwodnicy Niemodlina w województwie opolskim – obecnie inwestycja jest na etapie projektowania. Realizuje też kontrakt kolejowy w Wielkopolsce.

– Jeśli chodzi o perspektywę 2018 – 2023, więcej inwestycji będziemy jednak realizować we wschodniej części kraju – mówi przedstawiciel wykonawcy.

To skutek przeniesienia akcentu inwestycyjnego na wschodnią część Polski. – Kiedy inwestycje były realizowane w większości na zachodzie Polski, podjęliśmy się realizacji m.in. dwóch odcinków drogi S3 i dwóch fragmentów S5. Teraz więcej przetargów jest ogłaszanych na wschodzie, budujemy więc fragmenty S17 czy S19 – informuje.

*GDDKiA oddział we Wrocławiu zgłosiła inwestycję „S3 od węzła Lubin Północ bez węzła do węzła Bolków z węzłem” wykonaną przez Mota-Engil Central Europe do nagrody „Budowa roku 2018” w konkursie organizowanym przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS