Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Mota-Engil: Decyzja o braku wstrzymania budów była słuszna. Produkcja na dobrym poziomie

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury 01.06.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Mota-Engil: Decyzja o braku wstrzymania budów była słuszna. Produkcja na dobrym poziomie
fot. GDDKiA

 

Według danych GUS produkcja budowlano-montażowa w kwietniu 2020 roku była niższa o 0,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku oraz wyższa o 2,3 proc w stosunku do marca 2020 roku. Dane te, choć spadkowe, w porównaniu z poprzednim rokiem i wcześniejszymi miesiącami bieżącego roku pozwalają stwierdzić, że sektor budowlany wciąż dobrze znosi skutki epidemii COVID-19. Pomógł m. in. brak administracyjnego wstrzymania budów. – Uważam, że decyzja była słuszna – mówi Rynkowi Infrastruktury Maciej Michałek, prezes firmy Mota-Engil.
W raporcie GUS przedstawiono wstępne dane za kwiecień, dotyczące dynamiki produkcji budowlano-montażowej. Produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w kwietniu br. była niższa o 0,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (przed rokiem wzrost o 17,4 proc.) oraz wyższa o 2,3 proc. w stosunku do marca 2020 roku (przed rokiem wzrost o 7,1 proc.).

Produkcja budowlano-montażowa na mocnej pozycji


W zestawieniu z danymi dotyczącymi innych sektorów, np. z dynamiką produkcji sprzedanej przemysłu (w kwietniu spadek o 24,6 proc.) czy z dynamiką sprzedaży detalicznej (w kwietniu spadek o 22,9 proc.) produkcja budowlano-montażowa wydaje się utrzymywać na mocnej pozycji. Budowy w Polsce podczas epidemii nie przerywały pracy, tak jak miało to miejsce w Austrii czy w Belgii.

− W czasie epidemii koronawirusa inwestycje na drogach i liniach kolejowych nie zostały wstrzymane, ale pamiętajmy, że są one prowadzone z zachowaniem wszystkich wytycznych i obostrzeń. Dzięki temu zachowane zostały miejsca pracy, realizowane są zamówienia na materiały budowlane, urządzenia towarzyszące drodze czy linii kolejowej – mówi Rynkowi Infrastruktury Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Place budów pozostały otwarte, jednak nie były zupełnie odporne na sytuację epidemiczną. Budowlańcy musieli stawić czoła większej absencji pracowników, zwłaszcza w pierwszej fazie epidemii.

− Uważam, że decyzja była słuszna. Zgodnie z wytycznymi wdrożyliśmy wszystkie środki bezpieczeństwa, umożliwiające utrzymanie ciągłości produkcji, co spowodowało stabilną sytuację w firmie. Oczywiście pojawiły się wyzwania i dodatkowe koszty, z którymi musieliśmy się zmierzyć. W początkowym okresie pandemii, w marcu, obserwowaliśmy większą absencję pracowników i naszych podwykonawców czy też opóźnienia w dostawach. Jak wiadomo, sytuacja zaczęła się stabilizować i obecnie realizujemy zakładany poziom produkcji. Jestem więc przekonany, że nawet pomimo tych trudności, decyzja o kontynuowaniu prac na budowach ma i będzie miała pozytywne skutki dla branży i naszej gospodarki – mówi Rynkowi Infrastruktury Maciej Michałek, prezes firmy Mota-Engil.

Skutki odczujemy w przyszłości?

Jak dodał prezes firmy Mota-Engil, sytuacja w najbliższych miesiącach nie powinna ulec drastycznej zmianie. - W 2020 większość spółek w branży ma duży portfel zamówień (w tym Mota-Engil z portfelem 2,2 mld PLN, z planowaną produkcją w tym roku 1,2 mld PLN). Nie widzę zagrożeń dla osiągnięcia planowanej produkcji w tym roku, co potwierdzają dane kwietnia i szacunki maja. - Zdaniem Macieja Michałka, większym wyzwaniem dla sektora będą kolejne lata. - Liczymy więc na zwiększenie aktywności zamawiających w przygotowywaniu i ogłaszaniu kolejnych postępowań przetargowych, szczególnie, że zamawiający publiczni preferują model „zaprojektuj i buduj”, gdzie od podpisania umowy do rozpoczęcia prac budowlanych musi minąć ponad półtora roku (prace projektowe i decyzje administracyjne).

− Aktywność przetargowa jest obecnie mniejsza zwłaszcza u klientów prywatnych, którzy pomimo uruchomienia postepowań zwlekają z finalną decyzją o wyborze Generalnego Wykonawcy i rozpoczęciu prac. Tak więc sytuacja epidemiczna, w moim odczuciu, ma większy wpływ na sektor prywatny, gdzie wiele decyzji jest wstrzymywanych w obawie przed dalszą eskalacją pandemii i negatywnymi jej skutkami – dodał prezes Mota-Engil.

Na koniunkturę w przyszłych miesiącach wpływać będzie zaangażowanie zamawiających z obu sektorów. Prognozowana jest również skala inwestycji na poziomie centralnym i tych na poziomie samorządowym.

Ograniczenia dla inwestycji samorządowych

− Na poziomie centralnym na pewno widzę mniej postępowań niż w latach ubiegłych, ale ma to związek z samym planem inwestycyjnym i wydatkowaniem funduszy. Jednocześnie słyszymy deklaracje dotyczące dodatkowych środków z Funduszu Odbudowy, których znaczna część ma być przeznaczona na duże inwestycje infrastrukturalne i to jest pozytywny przekaz. Pamiętajmy jednak, że takie inwestycje wymagają długiego okresu przygotowania i dlatego moim zdaniem będziemy teraz obserwować agresywne oferty cenowe w postępowaniach przetargowych planowanych w tym roku. Firmy będą chciały utrzymać podobny poziom produkcji rocznej i szukać portfela zamówień na kolejne lata – mówi Maciej Michałek, prezes firmy Mota-Engil.

Inaczej sprawa ma się w przypadku budżetów samorządowych, które już mocniej ucierpiały na wybuchu epidemii COVID-19. Jest to chociażby efekt mniejszych wpływów z podatku PIT i CIT.

− Dużo się mówi o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym (PPP), które może częściowo zastąpić tradycyjne finansowanie projektów. Oczywiście są prowadzone działania ze strony Ministerstwa Rozwoju w zakresie aktywnego wsparcia projektów na poziomie samorządowym, jak i centralnym, natomiast wciąż obserwujemy brak zrozumienia dla możliwości i ograniczeń sektora prywatnego w tego typu postępowaniach, co powinno się zmieniać wraz z kolejnymi realizowanymi umowami. Niezwykle istotne jest zatem, aby obecnie prowadzone postępowania wyznaczyły dobre praktyki dla przyszłych projektów PPP. Liczymy, iż wraz z rozwojem tego rynku uda się wypracować wzorce korzystne zarówno dla strony publicznej jak i prywatnej. – dodaje Maciej Michałek.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5