– Odcinek granica województwa – Zambrów będzie przejezdny w połowie grudnia, a fragmentem Mężenin – Jeżewo pojedziemy w okolicy świat, trudno jednak stwierdzić, czy uda się oddać go przed Bożym Narodzeniem – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA. Zaznacza, że wszystko zależy od pogody.
Prace trwają
Według informacji podanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – aneksy do umowy z wykonawcą trasy granica województwa – Zambrów został już podpisany, a ten dotyczący kontraktu z firmą zajmującą się odcinkiem Mężenin – Jeżewo, jest w trakcie podpisywania.
Ostatecznie oba odcinki mają zostać udostępnione kierowcom do końca roku. Fragment znajdujący się bliżej Warszawy ma być przejezdny w połowie grudnia, a ten bardziej zbliżony do Białegostoku w okolicy świąt. Na razie trudno jednak stwierdzić, czy będzie to przed czy po Bożym Narodzeniu. Najistotniejszym czynnikiem jest pogoda.
Prawie 30 km ekspresówki
Łączna długość odcinków to niemal 30 km. Pierwszy z nich (granica województwa – Zambrów) liczy 14,912 km, a umowę na jego realizację 28 stycznia 2015 roku podpisała firma Rubau Polska. Jej wartość wynosiła 486,75 mln zł. Druga trasa (Mężenin – Jeżewo) ma długość 14,26 km. Za jej budowę odpowiada Astaldi. Firma 22 grudnia 2014 roku podpisała kontrakt o wartości 471,528 mln na jego realizację.
Trasą mieliśmy jeździć już latem 2017 roku jednak z uwagi na warunki pogodowe, nieprzewidziane warunki archeologiczne oraz chwilami zbyt małe zaangażowanie wykonawcy termin został przełożony. Po oddaniu do ruchu obu odcinków droga ekspresowa S8 Warszawa – Białystok, w województwie podlaskim będzie ukończona w całości.
S8 na święta
Jeśli plan GDDKiA się powiedzie to dojazd na Boże Narodzenie ze stolicy do Białegostoku będzie znacznie ułatwiony. Poza opisaną drogą, kierowcy mają ruszyć także
Obwodnicą Marek, która liczy 15,37 km.
Po udostępnienia zarówno trasy Marki – Radzymin jak i dwóch odcinków w województwie podlaskim do doprowadzenia drogi Warszawa – Białystok do klasy ekspresowej na całym jej śladzie będzie brakowało jedynie odcinków Wyszków – Poręba, Poręba – Ostrów Mazowiecka oraz Ostrów Mazowiecka – granica województwa. Łączna ich długość to ponad 38 km. Planowany termin ich zakończenia to III kwartał 2018 roku.