Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Częstochowa

MZD Częstochowa o „gierkówce”: Nie tylko koszty zdecydowały o zerwaniu kontraktu

| Elżbieta Pałys źródło: RI 04.07.2022

PARTNERZY DZIAŁU


 

MZD Częstochowa o „gierkówce”: Nie tylko koszty zdecydowały o zerwaniu kontraktu
fot. MZD Częstochowa

 

Koszt dokończenia przebudowy al. Wojska Polskiego w Częstochowie przez pierwotnego wykonawcę wyniósłby tyle, ile najtańsza oferta w przetargu na kontynuację prac po zerwaniu kontraktu – twierdzi Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie. Zdaniem inwestora nie tylko koszty przesądziły o zerwaniu kontraktu na te inwestycję.
Chodzi o sytuację dotyczącą jednej z najważniejszych inwestycji w Częstochowie, czyli przebudowy drogi krajowej nr 91 („gierkówki”) w ciągu ul. Wojska Polskiego. W kwietniu inwestor zerwał kontrakt z konsorcjum wykonawczym: Drog-Bud, Firesta – Fiser oraz Nowak-Mosty. Wskazał na winę wykonawcy. W tamtym czasie jeden z konsorcjantów za pośrednictwem mediów społecznościowych informował, że nie udało się dojść do porozumienia z inwestorem i także zdecydował o odstąpieniu od umowy.

Inwestor ogłosił przetarg na dokończenie prac i niedawno otrzymał oferty. Żadna z nich nie zmieściła się w założonym budżecie, tj. kwocie 224 mln zł. Najtańszy spośród trzech oferentów oczekuje 359 mln zł podczas gdy poprzedni, zerwany kontrakt kosztował 179 mln zł.

W takiej sytuacji pojawiają się pytania czy nie byłoby korzystniej dojść do porozumienia z pierwszym wykonawcą i kontynuować rozpoczęte już prace. Miasto przekonuje, że takie rozwiązanie nie było możliwe, a kontynuacja prac kosztowałaby mniej więcej tyle samo co najtańsza obecnie oferta. Przy tym, jak argumentuje MZD, procedura byłaby nieprzejrzysta i niemożliwa do zrealizowania zgodnie z prawem.

„Najniższa kwotowo propozycja oscyluje wokół kosztów, które MZD poniósłby łącznie, przystając na warunki zmian finansowych proponowane przez konsorcjum w trakcie trwania poprzedniego kontraktu. Tak duże korekty kosztowe (w stosunku do pierwotnego budżetu, wraz z uwzględnionymi w trakcie realizacji robót pracami dodatkowymi, za które wykonawca miał otrzymać dodatkowe wynagrodzenie), nie były jednak możliwe w trakcie realizacji inwestycji finansowanej z publicznych pieniędzy (w tym z funduszy unijnych)” – napisał MZD w komunikacie.

Zdaniem inwestora, tak znaczące podniesienie kwoty pierwotnego kontraktu naruszałoby prawo i dyscyplinę finansów publicznych. MZD podkreśla, że ma obowiązek wydawać środki w sposób przejrzysty i w zgodzie z prawem zamówień publicznych. „Aspekt finansowy nie był zatem jedynym czynnikiem decydującym o konieczności zerwania umowy z poprzednim konsorcjum. Zadecydowały o tym wszystkie kwestie, w tym: stopień zaawansowania prac, obowiązujące terminy realizacji inwestycji oraz formalno-prawne ograniczenia związane z aneksowaniem pierwotnej umowy” – stwierdza inwestor.

Zdaniem MZD dotychczasowy wykonawca nie dawał żadnych gwarancji na realizację zadania w przewidzianym terminie, a stopień zaawansowania prac był niedostateczny w stosunku do czasu, który upłynął – zrealizowanych zostało, według podanych informacji, niespełna 10 proc. prac.

„Brak zadowalających postępów w realizacji robót ze strony dotychczasowego wykonawcy był dla MZD czynnikiem bardzo istotnym, również w obliczu utrudnień, z którymi borykają się w obrębie budowy mieszkańcy” – podał zamawiający i zapewnił, że będzie się domagał zapłaty kar umownych w kwocie kilkudziesięciu milionów złotych.

Trzeba przypomnieć, że to był skomplikowany, jeśli chodzi o terminy, kontrakt. Przetarg na to zadanie został ogłoszony jeszcze w 2016 roku. Oferty zostały otwarte we wrześniu 2017 r., a umowa z wykonawcą podpisana dopiero jesienią 2018 r. Prace też nie ruszyły od razu. Długo trwały procedury związane z uzyskiwaniem decyzji ZRID i z robotami ruszono dopiero latem 2021, tj. blisko 3 lata po podpisaniu umowy i prawie 4 od złożenia oferty.

Jeszcze nie wiadomo czy samorząd Częstochowy wygospodaruje środki, by rozstrzygnąć nowy przetarg na to zadanie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5