Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Na „chińskim” odcinku S14 jest pierwszy asfalt

| ep/inf. pras. źródło: RI/Stecol 25.11.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Na „chińskim” odcinku S14 jest pierwszy asfalt
fot. mat. pras.
Na „chińskim” odcinku S14 jest pierwszy asfalt
Na „chińskim” odcinku S14 jest pierwszy asfalt
Na „chińskim” odcinku S14 jest pierwszy asfalt
Na „chińskim” odcinku S14 jest pierwszy asfalt
Na „chińskim” odcinku S14 jest pierwszy asfalt

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chińska firma Stecol, która realizuje odcinek drogi ekspresowej S14 Teofilów – Słowik ułożyła pierwszy asfalt. Pojawił się pomiędzy węzłami Lućmierz i Emilia, gdzie możliwe są prace na podstawie starego ZRID-u. Jak podkreśla wykonawca, to symboliczny moment – S14 jest pierwszą inwestycją drogową realizowaną przez firmę z Kraju Środka od czasu Euro 2012. Kontrakt postępuje zgodnie z harmonogramem.
Ponad rok od podpisania przez firmę Stecol kontraktu na budowę II odcinka łódzkiej obwodnicy S14 sierpień 2019 roku) na drodze pojawił się pierwszy odcinek asfaltu. Wykonawca zakończył prace przygotowawcze, powstają obiekty mostowe, a firma czeka na decyzję ZRID. Zgodnie z zapowiedzią wojewody łódzkiego, decyzja ma być wydana na początku grudnia. Wtedy budowa rozpocznie się na pozostałym odcinku drogi.

Mimo sytuacji epidemicznej inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem – informuje wykonawca. Jej zakończenie, planowane na 2023, domknie wokół Łodzi układ dróg szybkiego ruchu.

Wykop zamiast nasypu

Do wybudowania firma ma łącznie 14 kilometrów drogi klasy S. Pierwszy asfalt pojawił się na razie na odcinku pomiędzy węzłami Emila i Lućmierz. – To fragment realizowany w oparciu o starą decyzję ZRID. Pozostałą część przeprojektowaliśmy, co dopuszczał kontrakt podpisany z GDDKiA. Zamiast budować na nasypach, obniżyliśmy znacznie poziom drogi i w efekcie jej część powstaje w wykopie. To zmniejszy hałas i zwiększy komfort osób mieszkających w sąsiedztwie – wyjaśnia Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation Europe.

Od wtorku 24 listopada kładziony jest pierwszy asfalt, w ciągu trzech tygodni podbudowa bitumiczna zostanie położona na odcinku o długości 750 metrów. Nieco wcześniej na tym samym fragmencie wykonano pasy technologiczne, a skarpy przygotowano i obsiano trawą. Kolejnym etapem będzie położenie warstwy wiążącej, a w końcu ścieralnej – ale nastąpi to w przyszłym roku. – Dalsze prace zależą w dużej mierze od warunków atmosferycznych – podkreśla Karmasz. Przypomina, że zarówno podbudowa bitumiczna, jak i warstwa wiążąca mogą być układane, jeśli średnia dobowa temperatura przekracza 5 st. Celsjusza.

Kończą się prace przygotowawcze

Na pozostałych częściach II odcinka S14 końca dobiegają prace przygotowawcze: na kilku obiektach rozpoczęło się już palowanie, ustawianie podpór i wylewanie fundamentów. Zakończone są też wycinki
i rozbiórki, zdejmowany jest humus, a drogi technologiczne ukończone są w 75%. Końca dobiegają prace projektowe, które prowadzi ponad sześćdziesięcioosobowy zespół – informuje wykonawca.

Po uzyskaniu decyzji ZRID, w okresie największego natężenia prac, na placu budowy pracować będzie nawet kilkaset osób – zapowiada firma. Aktualnie w biurze budowy w Zgierzu pracuje ponad pięćdziesiąt osób, kolejnych osiemdziesiąt przebywa na placu budowy. Park maszynowy liczy przeszło sześćdziesiąt maszyn (spycharki, walce, koparki, jednostki transportowe).

Firma podpisała niedawno umowy z władzami Zgierza, dzięki czemu możliwy jest ruch ciężkiego sprzętu i pojazdów przewożących materiały budowlane. – Położenie odcinka asfaltu ma dla nas nie tylko formalny, ale i symboliczny wymiar. Mamy świadomość, że to pierwsza chińska inwestycja drogowa, jaka powstaje w Polsce od dłuższego czasu, wszyscy więc interesują się postępem prac – mówi Karmasz.

Stecol liczy na A2

Dla Stecol budowa S14 to pierwszy projekt drogowy w Polsce, ale firma obecna jest w szeregu innych inwestycji infrastrukturalnych. Stecol należy do grupy PowerChina – szóstej co do wielkości firmy konstrukcyjno-budowlanej na świecie. Spółki z grupy realizowały w Polsce wielkoskalowe projekty hydrotechniczne, kończą budowę linii elektroenergetycznej 400 kV, a w czerwcu Stecol, jako jeden
z konsorcjantów, przystąpił do realizacji kontraktu kolejowego Czyżew – Białystok (Rail Baltica) o rekordowej wartości ponad 3,3 mld zł.

Ponad rok temu Stecol złożył również najlepszą ofertę na budowę odcinka autostrady A2 Groszki – Grę-zów pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami. Kontrakt na realizację tej budowy nie został jeszcze podpisany wskutek wykluczeń oraz braku wyboru wykonawcy przez GDDKiA. W tej sprawie już dwukrotnie (w maju i wrześniu) Krajowa Izba Odwoławcza przyznawała rację Stecol. – Czekamy cierpliwie  mówi.

- S14 pokazuje, że wszystkie obawy dotyczące naszej obecności na Polskim rynku są nieuzasadnione. Zbudowaliśmy silny zespół drogowy oparty na doświadczonych menadżerach, podwykonawcy sami zgłaszają chęć współpracy z nami, inwestycję realizujemy zgodnie z harmonogramem, konsekwentnie rozbudowujemy park maszynowy. Wierzę, że za chwilę będziemy z niego korzystać również przy budowie A2. Polski rynek jest dla nas ważny i perspektywiczny, a obecność tutaj zaplanowana jest na lata – dodaje Karmasz.

Zachodnia obwodnica Łodzi

Droga ekspresowa S14 – zachodnia obwodnica Łodzi będzie miała ok. 28,5 km długości. Połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8.

Dwujezdniowa droga powstaje w dwóch odcinkach. Poza odcinkiem budowanym przez Stecol, w realizacji jest także fragment Łódź Lublinek – Łódź Teofilów. Ten odcinek liczy 12 km. Jego realizację powierzono konsorcjum Budimex i Strabag. W ty przypadku umowę podpisano 5 października 2018 roku. Obecnie zaawansowanie prac przekracza już 55 proc.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5