Od końca 2020 roku najbardziej rosną ceny stali. Wzrosty notują także paliwa. Po okresie stabilizacji w górę idą także koszty asfaltu.
Takie wniosku wypływają z danych gromadzonych na potrzeby waloryzacji kontraktów drogowych zlecanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Specjalny koszyk, w którym analizowane są ceny materiałów kluczowych dla realizacji inwestycji drogowych został wprowadzony w styczniu 2019 roku. Bazuje na wskaźnikach podawanych przez GUS.
W ocenie inwestora mechanizm ten prawidłowo oddaje wahania cen na rynku.
Oto co można wyczytać ze zgormadzonych danych: od końcówki zeszłego roku dynamiczny wzrost notują ceny stali. Kolejny miesiąc rosną też ceny paliw. Po okresie stabilizacji w drugiej połowie 2020 roku rosnąć zaczęły również ceny asfaltów.
fot. GDDKiA
– Mimo niewielkiego spadku wskaźników waloryzacyjnych dla obu koszyków (bitum i beton) względem poprzedniego miesiąca, wciąż utrzymują się one na wysokim poziomie na tle pozostałych miesięcy 2020 roku. Pokazuje to, że mechanizm waloryzacji prawidłowo reaguje na wzrost cen paliw, które wpływają m.in. na koszt transportu materiałów oraz pracy sprzętu budowlanego – wskazuje GDDKiA. Dodaje jednocześnie, że wzrostów cen nie widać jeszcze w kalkulacjach dokonywanych przez wykonawców na potrzeby ofert składanych w tym roku.
Zbierane dane o cenach najważniejszych czynników wpływających na koszty realizacji inwestycji drogowych są podstawą do waloryzacji kontraktów. Od stycznia 2019 r. do listopada 2020 r. wskaźnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 102,3173, natomiast dla nawierzchni betonowej 102,2824.
fot. GDDKiA
Waloryzacja działa w dwie strony a jej limit wynosi +/- 5 proc. wartości kontraktu. Dla kontraktów typu zaprojektuj i wybuduj w praktyce zaczyna funkcjonować od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwo Płatności za wykonane roboty budowlane.
Obecnie waloryzacja jest wpisana do ustawy Prawo zamówień publicznych. Dotyczy umów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.