Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Intermodal - Litwa,Chiny,Tajwan

Napięta sytuacja na linii Chiny - Litwa nie odbiła się na przewozie kontenerów

| Jakub Madrjas źródło: 27.08.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Napięta sytuacja na linii Chiny - Litwa nie odbiła się na przewozie kontenerów
Fot. Koleje Litewskie

 

Konflikt polityczny pomiędzy Chinami a Litwą grozi wstrzymaniem przewozu kontenerów koleją przez tą gałąź Jedwabnego Szlaku. Na razie mamy jednak do czynienia wyłącznie z nieoficjalnymi groźbami.
Jak opisuje nasz azjatycki korespondent Tomasz Śniedziewski, Litwa już od dłuższego czasu prowadziła tzw. politykę opartą na wartościach. W 2019 r. należała do krytyków poczynań Chin w Hongkongu, a w ubiegłym roku kraje bałtyckie de facto zbojkotowały szczyt 17+1, na którym bardzo zależy Chinom; następnie formalnie Litwa wycofała się z formatu 17+1. W tym miesiącu konflikt znacznie się zaognił po tym, jak Litwa udzieliła pozwolenia na otwarcie Tajwańskiego Przedstawicielstwa na Litwie.

Tajwan ma biura handlowe w wielu krajach świata, w tym w Europie, ale nazywane są one biurami handlowymi Tajpej (w Polsce jest to po prostu Polskie Biuro Handlowe). Na Litwie nazwano je inaczej, co rozdrażniło Chiny - używania nazwy określającej Tajwan jako oddzielne państwo wprost zabrania polityka zagraniczna ChRL.

Kontenery jeżdżą z Chin na Litwę

W ubiegłym tygodniu na Litwie gruchnęła wiadomość, że w ramach retorsji Chińczycy wstrzymają pociągi kursujące jedną z nitek Jedwabnego Szlaku przez ten kraj. Mimo że wciąż zdecydowana większość kontenerów przejeżdża do Europy przez Małaszewicze, dokąd prowadzi główna magistrala kolejowa Wspólnoty Niepodległych Państw, to w ubiegłym roku szlak przez Litwę znacznie zyskał na znaczeniu. Jednym z powodów są częste problemy z przepustowością przejścia Terespol-Brześć-Małaszewicze, do innych należy dążenie Rosji do ożywienia portu w Królewcu, gdzie przeprowadzono liczne inwestycje. Warto jednocześnie pamiętać, że część pociągów przez Litwę wjeżdża również do Polski przez Braniewo.

Informację podał m.in. portal informacyjny Delfi. Taka decyzja Chin nałożyłaby się na już istniejące ogromne problemy z przejazdem pociągów przez Jedwabny Szlak (o których pisaliśmy tutaj oraz tutaj), w wyniku których pociągi mają ponad miesięczne opóźnienia. Jednak będący blisko chińskiego rządu portal Global Times poinformował kilka dni później, że Chiny mogą wycofać pociągi z Litwy - co oznaczałoby, że taka decyzja (jeszcze) nie zapadła.

Andrius Jovaiša z Działu Relacji Międzynarodowych AB Lietuvos Geležinkeliai (Koleje Litewskie) poinformował “Rynek Kolejowy”, że strona litewska nie ma żadnej oficjalnej informacji o takim zamknięciu tras. Potwierdza to też Stanisław Widtmann, radca ds. transportu Ambasady Republiki Litewskiej w Polsce. - Ministerstwo Transportu i Łączności Litwy nie otrzymało ze strony władz chińskich, żadnego oficjalnego powiadomienia, o zamiarze wstrzymania ruchu pociągów - poinformował dodając, że ruch pociągów, również do Królewca tranzytem przez Litwę, odbywa się w dotychczasowym trybie. Według naszych informacji, publikacja Delfi oparta była na ostrzeżeniach strony chińskiej skierowanych do klientów.

Co dalej?

Czy to oznacza, że groźby zawieszenia pociągów nie ma? - Konflikt polityczny z Litwą sprawia, że Chiny szukają narzędzi ekonomicznych retorsji - w tym w handlu kolejowym UE-Azja. Ich przełożenie na Litwę jest jednak niewielkie. Państwo to miało co prawda ambicje pełnienia roli hubu w handlu lądowym z Chinami (szczególnie w e-commerce i przesyłkach pocztowych), jednak w 2020 roku docelowo na Litwę trafiło koleją tylko ok. 5 tys. TEU towarów z Chin. To kropla w całości przewozów, które wyniosły prawie 600 tys. TEU. Inna rzecz, że przez Litwę przebiega tranzyt z Chin do portów rosyjskiego Kaliningradu, więc Chiny mogą być nieco ostrożniejsze, by nie naruszyć interesów Rosji - mówi portalowi rynekinfrastruktury.pl Jakub Jakóbowski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich.

Jak tłumaczy Tomasz Śniedziewski, Chiny od wielu lat stosują politykę karania krajów używając narzędzi ekonomicznych, nawet gdy same na tym tracą. - Przykładem jest “ukaranie” Australii, które spowodowało braki węgla z tego kraju zimą i droższy zakup np. w Wietnamie - tłumaczy dodając, że przyczyną takich działań jest brak solidarności krajów zachodnich. - U nas myśli się, że trzeba oddzielać politykę od gospodarki; Chiny przeciwnie, używają gospodarki i handlu jako broni - pointuje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5