Wykonawca drogi ekspresowej S3 na odcinku Kamienna Góra – Lubawka rozpoczął nasuwanie pierwszego obiektu inżynierskiego na trasie. Po wybudowaniu będzie miał 435 m długości. Na całym odcinku powstanie kilkanaście mostów i wiaduktów.
Wykonawca tego odcinka – konsorcjum na czele z firmą Mosty Łódź – wykorzystuje technologię nasuwania podłużnego, polegającą na budowaniu mostu segmentami. Gotowe elementy konstrukcji mostu są przesuwane z wytwórni za przyczółkiem na kolejne podpory. – Na wytwórni betonuje się około 25 metrowe segmenty o konstrukcji skrzynkowej. Po związaniu betonu spręża się je, następnie zwalnia się deskowanie i wysuwa te elementy za pomocą specjalnego układu pras hydraulicznych na łożyskach ślizgowych w kierunku przeszkody – tłumaczy inwestor.
Do pierwszego elementu przytwierdzony jest stalowy dziób prowadzący, tzw. awanbek, którego zadaniem jest przedłużenie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska znajdujące się na głowicach filarów i opieranie powstającego mostu na kolejnych filarach. Kolejne elementy są dobetonowywane do poprzednich elementów. – Po wykonaniu wszystkich elementów, gdy most znajduje się już w ostatecznym swoim położeniu, spręża się dalsze kable wymagane dla przejęcia pełnego obciążenia użytkowego – tłumaczy GDDKiA.
Ta metoda pozwala uniknąć budowania rusztowań oraz uniezależnia prowadzenie prac od warunków atmosferycznych. Pozwala także realizować obiekty nad czynnymi drogami i liniami kolejowymi.
Realizowany obecnie obiekt WS-49 w pobliżu Lubawki powstaje w tempie dwadzieścia pięć centymetrów w cztery minuty.
Cały odcinek Kamienna Góra – Lubawka ma 15,3 km długości. Złożą się na niego dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz 3 węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Uwarunkowanie terenu powoduje konieczność wykonania licznych obiektów inżynierskich, w tym 12 obiektów inżynierskich w ciągu drogi S3 i 5 wiaduktów nad drogą ekspresową w ciągu dróg lokalnych. Wybudowane zostaną także 3 przejazdy gospodarcze i 16 przepustów ekologicznych z myślą o małych zwierzętach i płazach.
Umowa z wykonawcą tego odcinka została podpisana w październiku 2018 roku i miała wartość 879,696 mln zł.
Na Dolnym Śląsku w budowie jest także odcinek od Bolkowa do Kamiennej Góry. To odcinek, na którym w terenie górskim budowane są tunele. Cała trasa od S3 od Bolkowa do Lubawki będzie kosztowała prawie 2,5 mld zł. Budowę współfinansuje Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.