Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Nie będzie już drogi wstydu. Cała A18 w realizacji

| inf. pras./Redakcja źródło: GDDKiA 27.01.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Nie będzie już drogi wstydu. Cała A18 w realizacji
fot. Google Maps

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W środę podpisana została ostatnia umowa na przebudowę i dostosowanie do parametrów autostrady ostatniego odcinka drogi krajowej nr 18. Kontrakt zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud i Budpol. Tym samym realna stała się perspektywa na likwidację poniemieckiej nawierzchni z 80-letnich płyt betonowych.
Zawarta umowa ma wartość 258,7 mln zł i dotyczy odcinka o długości 21 km. To fragment od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.

W przebudowie w sumie 70 km

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni A18 została wydana już w 2011 roku. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 roku zapewniła finansowanie i umożliwiła rozpoczęcie i procedur przetargowych dla autostrady A18. Obecnie wszystkie cztery odcinki, rozpoczynające się od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (woj. dolnośląskie), znajdują się na etapie realizacji. Planujemy, że kierowcy w 2023 r. będą mieli do dyspozycji całą trasę, o łącznej długości ponad 70 km.

– Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna, teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Modernizacja całej drogi krajowej nr 18 i dostosowanie jej do parametrów autostrady jest konieczna, aby kierowcy mogli bezpiecznie i komfortowo dojechać do połączenia z A4 – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

– Dzisiaj możemy ogłosić, że wszystkie odcinki autostrady A18 są na etapie realizacji. W zeszłym tygodniu podpisaliśmy umowę na odcinek, który zaczyna się przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy dwóch województw. Dzisiaj finalizujemy umowę na kolejny, ostatni już odcinek, który kończy swój bieg na węźle Golnice. Zakończenie prac w 2023 r. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z ponad 70 km nowej autostrady A18 – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakres prac wykonawcy

Odcinek, na który podpisana została umowa, jest w całości zlokalizowany w istniejącym pasie drogowym, poza terenem zabudowanym i w przeważającej części przebiega przez tereny leśne.

Głównym zadaniem wykonawcy jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do infrastruktury autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.

Ponadto przewiduje się wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy związane z bezpieczeństwem ruchu na drodze, m.in. bariery ochronne, oznakowanie pionowe i poziome oraz elementy związane z ochroną środowiska (przejścia dla zwierząt). Zadanie jest realizowane w formule Buduj.

Czas przewidziany na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.

Międzynarodowe znaczenie A18

Ze względu na lokalizację, droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Stanowi fragment połączenia międzynarodowego E36/40 biegnącego przez terytorium Polski. DK18 wiedzie przez III transeuropejski, drogowy korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Na przejściu granicznym w Olszynie łączy się z niemiecką autostradą A15, a po stronie polskiej łączy się z autostrada A4 na węźle Krzyżowa. Jezdnia północna A18 została wybudowana na parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. Właśnie ta jezdnia będzie teraz modernizowana.

Czety odcinki


Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne. Dzięki temu możliwe jest organizowanie prac na remontowanych odcinkach w taki sposób, aby ich zakres możliwe jak najmniej wpływał na organizacje ruchu drogowego.

• od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
• ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
• blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego – podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r.
• granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice – podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5