To się nie sprawdziło. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rezygnuje ze stosowania kryterium skróconego terminu realizacji przy ocenie ofert składanych w przetargach na budowę dróg.
Zgodnie z obowiązującym Prawem zamówień publicznych kryterium ceny może stanowić najwyżej 60 proc. wagi przy ocenie ofert składanych w przetargach publicznych. GDDKiA w ostatnim czasie stosowała przeważnie dwa dodatkowe parametry. Były to: wydłużenie okresu gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne oraz skrócenie czasu realizacji. W tym drugim przypadku zakładany przez inwestora termin na ukończenie robót mógł być skrócony przeważnie o 2 miesiące.
W składanych ofertach w zasadzie wszyscy wykonawcy deklarowali minimalny możliwy okres. Tym samym odnoszące się do tego kryterium nie miało praktycznego znaczenia. Jak dodatkowo zauważa inwestor, mimo że wszyscy wykonawcy deklarowali szybsze ukończenie budowy, to w praktyce się z tego nie wywiązywali.
– Po przeprowadzeniu odpowiednich analiz, zdecydowaliśmy o rezygnacji z kryterium skrócenia czasu realizacji inwestycji – poinformowała GDDKiA. W jego miejsce wprowadzone zostało kryterium wydłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem. – Będzie to kolejny, po wydłużeniu okresu gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne, składnik pozacenowego kryterium oceny ofert – wskazuje drogowa dyrekcja.
Po raz pierwszy takie kryterium zostało wprowadzone w przetargu na realizację drogi ekspresowej S19 Domaradz – Iskrzynia. Oferty poznamy na początku maja.
To nie pierwszy raz kiedy GDDKiA rezygnuje z kryteriów, które nie mają większego wpływu na wybór oferty. W przeszłości stosowane były m.in. takie kryteria jak równość podłużna czy wskaźnik szorstkości. Także i w tamtych przypadkach wszyscy wykonawcy przeważnie deklarowali takie same parametry. Samo kryterium traciło sens, ale niezależnie od tego wykonawcy, którzy składali obietnice, wkalkulowywali ryzyko ich niespełnienia w cenę.
Jak mówił
w rozmowie z naszym portalem Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA, w przypadku przetargów drogowych, mimo powtarzanych przez lata postulatów o odejściu od kryterium ceny, to właśnie ona odgrywa kluczowa rolę. Drogowy inwestor zdecydował się nawet na ogłoszenie przetargu z ceną jako jedynym kryterium (dopuszczona w PZP w przypadkach gdy przedmiot zamówienia jest jednoznacznie opisany). Taka sytuacja miała miejsce w postępowaniu na przebudowę A18 prowadzonym w trybie buduj.