Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Nie „Kaliningrad”, ale „Królewiec (Kaliningrad)”. Zmiany są już pewne

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.11.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Nie „Kaliningrad”, ale „Królewiec (Kaliningrad)”. Zmiany są już pewne
fot. Sylwester Chruszcz

 

Sylwester Chruszcz, poseł koła Wolni i Solidarni, poinformował, że wprowadzenie zmian przepisów nazw zagranicznych miasta na polskich znakach drogowych jest już pewne. – Dostaliśmy zapewnienie na Komisji Infrastruktury, że rozporządzenie zostanie wprowadzone. Pierwszych zmian możemy spodziewać się najpóźniej w III kwartale 2018 roku. Docelowo na wszystkich drogach w Polsce mają pojawić nazwy miast zagranicznych w dwóch językach – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” parlamentarzysta, który jest pomysłodawcą inicjatywy.
Rozporządzenie w dwóch etapach

Poselski projekt ustawy zakłada, że w przypadku gdy na tablicach przeddrogowskazowych i drogowskazowych tablicowych jest podana nazwa dużego miasta sąsiedniego państwa, do którego prowadzi droga, nazwę będzie podawać się w języku polskim oraz w języku oryginalnym, a w przypadku cyrylicy w translacji łacińskiej. Nazwy te umieszczane będą w jednym wierszu, z tym że nazwa oryginalna będzie znajdowała się w nawiasie. W praktyce oznacza to, że już niedługo będziemy mogli zobaczyć takie napisy jak „Królewiec (Kaliningrad)” oraz „Lwów (Lviv)”.

Wprowadzenie rozporządzenia zostało we wrześniu poddane pod głosowanie podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury. – Należy zaznaczyć, że wszyscy posłowie jednogłośnie poprali projekt – informuje Sylwester Chruszcz.

– Chcemy aby tablice były wymieniane w odpowiedniej kolejności. Najważniejsze są oczywiście te na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W drugim etapie sytuacja zostanie zmieniona na trasach samorządowych – podaje poseł koła Wolni i Solidarni.

Kosztowna inwestycja

Projekt ustawy zawierał jednak kosztorys tylko dla infrastruktury zarządzanej przez GDDKiA. Analizy zakładają, że ta część działania może pochłonąć nawet 27 mln zł w ciągu 4 lat.

– Oszacowane przez nas koszty wymiany 400 znaków zakładają, że wszystkie będą wymagały przebudowy infrastruktury, na której są umieszczone. Oznacza to, że był to maksymalny możliwy koszt inwestycji. Oczywiste jest jednak, że taka konieczność nie będzie występować wszędzie. W miejscach, w których będzie trzeba umieścić powiększone tablice, które będą narażone na większy napór wiatru, niekiedy ta infrastruktura będzie musiała zostać zmodernizowana, ale nie będzie tak w każdym przypadku. Istotna jest optymalizacja kosztów działania. Więc w miejscach gdzie będzie to możliwe będziemy stosować dodatkowe tablice, które nie będą wymagały zwiększonych nakładów – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jan Krynicki rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak nawet jeśli na tablice na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach nie zostanie przeznaczone 27 mln zł, to należy jeszcze dołożyć do tego koszty na trasach samorządowych. Tych jest w Polsce znacznie więcej, ale trzeba pamiętać, że tam rzadziej występują duże tablice informujące o odległości do danych miast. Jaka będzie cena tej części działania? Ta informacja będzie znana dopiero za jakiś czas, kiedy województwa przekażą zlecone im, przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, analizy na ten temat.

Europejskie standardy

Zdaniem pomysłodawcy jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia tego projektu. – W ramach polityki historycznej naszego państwa, w ramach bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu drogowego to jest pewne zaniedbanie i ono przetrwało przez lata – twierdzi poseł koła Wolni i Solidarni.

Do tego dochodzą jeszcze europejskie standardy. Jako dobry przykład parlamentarzysta podaje Niemcy. – Większość z naszych sąsiadów dokonało już takiej zmiany i teraz my chcemy ją przeprowadzić. Tak naprawdę jesteśmy jednym z niewielu europejskich krajów, w których na drogowskazach widzimy tylko zagraniczne nazwy – zaznacza Sylwester Chruszcz.

To już pewne

– Wiemy już, że rozporządzenie na pewno zostanie wprowadzone. Pierwsze zmiany będą w najpóźniej w III kwartale 2018 roku, ale możliwe, że to nastąpi szybciej – informuje Sylwester Chruszcz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5