Hałas dochodzący z obwodnicy Olsztyna w ciągu DK-16 i S51 nie przekracza dopuszczalnych norm. Pomiary i obliczenia wykonane w ramach analizy porealizacyjnej nie wskazują na potrzebę wykonania dodatkowych zabezpieczeń akustycznych lub przebudowę już istniejących.
GDDKiA zakończyła analizę porealizacyjną dotyczącą obwodnicy Olsztyna. Na zlecenie zarządcy dróg pomiary wykonała firma Hydrogeotechnika z Kielc.
Hałas dochodzący od drogi sprawdzano w 42 punktach pomiarowych (w terenie) oraz w 2159 punktach obliczeniowych (m.in. na różnych kondygnacjach budynków). W sumie zbadano hałas przy 227 budynkach zlokalizowanych na terenach chronionych akustycznie, a występujących w pobliżu obwodnicy – poinformowała GDDKiA.
Nie odnotowano przekroczeń norm określonych w rozporządzeniu ministra środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Przypomnijmy, wynoszą one 61 dB dla pory dnia i 56 dB dla pory nocy w przypadku terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz zabudowy związanej ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży.
W przypadku terenów zabudowy zagrodowej, rekreacyjno-wypoczynkowej, mieszkaniowo-usługowej normy wynoszą odpowiednio: 65 dB dla pory dnia i 56 dB dla pory nocy.
Opracowanie miało na celu porównanie wielkości oddziaływań w zakresie hałasu, które były prognozowane, zidentyfikowane i opisane w raportach o oddziaływaniu na środowisko z rzeczywistym oddziaływaniem na etapie eksploatacji drogi.
Obwodnica Olsztyna w ciągu drogi S51 omija miasto od południowo-wschodniej strony, od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Ostatni odcinek tej trasy został oddany do ruchu w czerwcu 2019 roku – wtedy kierowcy pojechali fragmentem Olsztyn Jaroty – Olsztyn Południe, pół roku wcześniej jeździli natomiast częścią Olsztyn Wschód – Olsztyn Jaroty.
Na węźle Olsztyn Południe obwodnica w ciągu S51 łączy się z oddanym do ruchu w grudniu 2018 roku odcinkiem obwodnicy w ciągu DK-16, tj. Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe.
Obwodnicę Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 wykonał Budimex, natomiast za fragment w ciągu DK-16 odpowiadało konsorcjum firm Intercor i Most.