Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

NIK: Firmom drogowym grozi powtórka problemów sprzed kilku lat

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.04.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

NIK: Firmom drogowym grozi powtórka problemów sprzed kilku lat
fot. Thoursie, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Problemy, których kilka lat temu doświadczały firmy budowlane mogą się powtórzyć. Pierwsze symptomy kryzysu, takie jak kumulacja prac budowlanych, wzrost cen czy brak ludzi do pracy już są widoczne. Ryzyko to można zmniejszyć wyciągając wnioski z przeszłości – zwraca uwagę Najwyższa Izba Kontroli.
NIK badała zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa w kontraktach realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Przy okazji zwróciła uwagę na problemy na linii zamawiający – wykonawca i ich skutki dla branży drogowej.

Inspektorzy przypomnieli trudną sytuację, która miała miejsce na rynku budowlanym w latach 2010 – 2012. Mnogość inwestycji drogowych realizowanych m.in. pod presją zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej poskutkowała problemami finansowymi, a także upadłością wielu firm.

Obecnie, zdaniem NIK, mamy do czynienia z pierwszymi symptomami, wskazującymi na możliwość powtórki z tej sytuacji. Są to kumulacja inwestycji budowlanych, wywołana m.in. koniecznością wykorzystania środków z UE przeznaczonych na inwestycje drogowe, wzrost cen na materiały budowlane oraz cen usług, a także brak rąk do pracy.

– Izba sugeruje, aby przeanalizować popełnione w latach 2008 - 2012 r. błędy, co może uchronić rynek przed kolejnym kryzysem – napisano w najnowszym raporcie NIK.

W tamtym okresie błędy dotyczyły przede wszystkim: mechanizmów (a raczej ich braku) oceny potencjału firm uczestniczących w przetargach, posługiwanie się wyłącznie kryterium ceny przy wyborze wykonawców, co skutkowało wybieraniem ofert z nierealną ceną, która nie pozwalała na osiągnięcie odpowiedniej stopy zwrotu. W umowach z kolei nie było klauzul waloryzacyjnych, na wypadek wzrostu cen, który w tamtym czasie mocno dotknął wykonawców drogowych.

Problemy głównych wykonawców przełożyły się na sytuację podwykonawców, którzy nie otrzymywali na czas płatności, a także dostawców. Ci pierwsi mogli otrzymać zapłatę w ramach tzw. solidarnej odpowiedzialności od GDDKiA, żeby jednak poprawić sytuację dostawców i usługodawców potrzebna była specustawa.

NIK krytycznie jednak oceniła zarówno zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa przy realizacji inwestycji w tamtym okresie, jak i stosowanie przepisów specustawy.

Jak wynika z raportu, w latach 2011 – 2016 Skarb Państwa wypłacił podwykonawcom i kontrahentom, z tytułu niespłaconych przez wykonawców drogowych zaległych należności, ponad 1,3 mld zł, w tym 1,13 mld zł na podstawie kodeksu cywilnego, a ok. 0,3 mld zł na podstawie specustawy. W pierwszym przypadku udało się odzyskać ok. 90 proc. a w drugim – do tej pory – ok. 29 proc. Jak stwierdziła NIK, brak możliwości skutecznego wyegzekwowania środków może dotyczyć kwoty ok. 202 mln zł.

NIK krytykuje umowy zawierane przez GDDKiA, które niedostatecznie zabezpieczały interes Skarbu Państwa, ponieważ brakowało w nich monitoringu płatności. Inwestor nie miał na bieżąco wiedzy o tym, czy wykonawcy płacą podwykonawcom i innym kontrahentom.

Z drugiej strony, specustawa, która miała pomóc w kryzysie branży budowlanej została, zdaniem kontrolerów, niewłaściwie zrealizowana. Części firm obniżono, albo w ogóle nie wypłacono przysługujących im należności.

NIK rekomenduje m.in. określenie warunków, które pozwolą wybierać wykonawców z odpowiednim potencjałem, właściwą kontrolę regulowania zobowiązań przez generalnych wykonawców oraz upowszechnienie dobrych praktyk wskazanych przez Radę Ekspertów. Zaleca także zintensyfikowanie jej prac. Wskazuje także, że ministerstwo infrastruktury powinno podjąć działania skutkujące prawidłowym stosowaniem specustawy odnoszącej się do tzw. dalszych podwykonawców.





Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5