Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Lokalne - Polska,Podkarpackie

NIK: Podkarpacie bez planów rozwojowych dróg lokalnych

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 11.04.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

NIK: Podkarpacie bez planów rozwojowych dróg lokalnych
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska
Podkarpackie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kontrola NIK-u dróg gminnych i powiatowych na Podkarpaciu wykazała, że samorządy nie realizowały rzetelnie wszystkich obowiązków dotyczących planowania i przygotowania inwestycji drogowych. Okazuje się także, że kuleje ewidencja dróg zarządzanych przez samorząd. Kuleje planowanie inwestycji drogowych. Kuleje również kontrola stanu technicznego dróg i drogowych obiektów inżynierskich.
Drogi zarządzane przez gminne i powiatowe jednostki samorządu terytorialnego stanowią aż 88,5 proc. łącznej długości dróg publicznych w kraju. Pod koniec 2019 r. sieć dróg publicznych zarządzanych przez gminny i powiaty w województwie podkarpackim wynosiła 18,7 tys. km, w tym o nawierzchni twardej ulepszonej 13,8 tys. km (73,7 proc.), o nawierzchni twardej nieulepszonej 0,9 tys. km (4,8 proc.) oraz o nawierzchni gruntowej 4,0 tys. km (21,5 proc.).

Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała stan dróg oraz prawidłowość planowania, przygotowania i realizacji inwestycji drogowych w województwie podkarpackim. – Sytuacja gospodarcza województwa podkarpackiego, w ocenie ekspertów ulega pogorszeniu z uwagi na skutki pandemii, dlatego też niezbędne wydaje się jej stymulowanie także poprzez utrzymanie ciągłości oraz inicjowanie nowych inwestycji publicznych w zakresie m.in. dróg samorządowych – czytamy w raporcie.

Brak planów i kontroli


NIK stwierdziła nieprawidłowości dotyczące braku planów rozwoju sieci drogowej oraz planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, obowiązek opracowywania których nałożono na zarządców dróg przepisami ustawy o drogach publicznych.

– Brak planów długofalowych uniemożliwiał prawidłowe określenie priorytetów inwestycyjnych oraz niezbędnych potrzeb finansowych na ich realizację i skutkował podejmowaniem głównie działań doraźnych, nie poprawiających istotnie stanu zarządzanej sieci dróg – zauważa Izba. Zarządcy dróg nie dopełnili także obowiązku dotyczącego przeprowadzania okresowych (rocznych lub pięcioletnich) kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich.

Braki w ewidencjach

Wyniki kontroli ujawniły także, że ewidencja zarządzanych odcinków dróg, obiektów mostowych i przepustów prowadzona przez zarządców dróg była niekompletna i niewiarygodna. – Dane wykazane w ewidencjach dróg były nierzetelne i niespójne z innymi odpowiadającymi im danymi, ujętymi w ewidencji środków trwałych – wskazuje w raporcie Izba. Jak tłumaczy, zaniedbania te wpływały niekorzystnie na planowanie działań w zakresie prawidłowego stanu infrastruktury drogowej, ponieważ nie dysponowano wiarygodną wiedzą, na podstawie której można byłoby dokonywać podziału środków na finansowanie drogowych procesów inwestycyjnych.

Więcej inwestycji ale brakuje pracowników

Pozytywnie NIK ocenił podejmowane przez jednostki objęte kontrolą działania w celu pozyskiwania środków finansowych na realizację inwestycji drogowych, które skutkowały wzrostem wydatków na przebudowę lub remont dróg w 2019 r. w stosunku do wydatków poniesionych w 2018 roku. Izba wskazała w raporcie natomiast na fakt, że zarządcy dróg nie dysponowali odpowiednimi zasobami kadrowymi umożliwiającymi samodzielną realizację drogowych procesów inwestycyjnych.

– Brak wykształcenia kierunkowego, nieposiadanie uprawnień drogowych lub brak doświadczenia zawodowego kadry powodował, że skontrolowane jednostki zlecały podmiotom zewnętrznym zadania z zakresu opracowania dokumentacji projektowej, prowadzenie nadzorów inwestorskich, a także wykonywanie okresowych przeglądów stanu technicznego dróg publicznych – czytamy w dokumencie.

Jak inwestuje region?

Objęte kontrolą jednostki na realizację inwestycji drogowych w latach 2019–2020 (I półrocze) wydatkowały łącznie 53 423,2 tys. zł. W 2019 r. zrealizowały łącznie 56 inwestycji drogowych, zaś do połowy 2020 r. zrealizowano lub było w trakcie realizacji 27 zadań.

Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych to w skali kraju 6 miliardów złotych – 5 mld zł dla gmin i 1 mld zł dla powiatów, na dopłaty do inwestycji lokalnych dotyczących m.in. infrastruktury drogowej. W pierwszym etapie z tego funduszu przyznano bezzwrotne wsparcie wszystkim samorządom województwa podkarpackiego w wysokości od 0,5 do 29 mln zł. Natomiast w drugim etapie konkursowym wpłynęły 503 wnioski, a ich łączna wartość opiewała na 3,25 mld zł.

Największe co do wartości wnioski dotyczyły przebudów lub budów układów komunikacyjnych. Jak wyjaśnia NIK, kontrolę podjęto w związku z potrzebą uzyskania odpowiedzi na pytania: czy jednostki samorządu terytorialnego województwa podkarpackiego prawidłowo przygotowują i realizują inwestycje drogowe oraz jaki wpływ na stan realizacji zadań zarządców dróg ma sytuacja epidemiologiczna.

Wszystkie skontrolowane jednostki samorządu terytorialnego, jak zauważa Izba, doświadczyły problemów w realizacji drogowych procesów inwestycyjnych, w związku z wprowadzeniem stanu pandemii Covid-19, a także obostrzeniami z niego wynikającymi. Jednakże tylko gmina Przemyśl ograniczyła realizację zaplanowanych na ten rok inwestycji drogowych z uwagi na brak przyznania dofinansowania, gdyż środki te zostały przeznaczone na walkę z wirusem SARS-Cov-2.

NIK podaje, że problemem zarządców jest brak określenia zawartości oraz zasad sporządzania dokumentacji. – Zasadne jest uszczegółowienie zapisów ustawowych dotyczących obowiązków sporządzania takich planów i wskazanie, jakie dane powinny znajdować się w takich opracowaniach – czytamy w raporcie. Izba wskazuje w dokumencie, że samorządy powinny opracowywać dokumenty planistyczne, rzetelnie i terminowo sporządzać roczne informacje o sieci dróg, zapewnić rzetelność i jednolitości danych o sieci drogowej w różnych ewidencjach, wzmocnić mechanizmy kontroli zarządczej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5